Gombóc mondja

Gombóc mondja

Pesti fonódó - II. rész - Baross utca és Kálvin tér környéke

2018. április 14. - gomboc r2r

Az első részben beszéltünk arról, hogy mi az a minimum beruházás, ami a pesti oldalon is hozzájárulna a villamosok kapcsolatának helyreállítására. A Bajcsy-Zsilinszky úton lévő villamospálya visszaépítése jelentős lehetőségeket nyit meg a pesti oldal forgalma előtt, s felhívja a figyelmet egy rendkívül egyértelmű és könnyen orvosolható hibára, a 9-es buszra.

A 9-es busz jelenlegi szerepe ugyanis nem más, mint villamospótló. Elindul Kőbányáról, ahonnan egészen az Orczy térig a villamossal párhuzamosan közlekedik, majd onnan a trolinak kiépített felsővezeték alatt éri el a Kiskörutat, hogy ismét a villamossal párhuzamosan érje el a Deák teret, majd onnan tovább a Bajcsy villamosokkal párhuzamosan elérje a Nyugati pályaudvart. Ez semmi más, mint elfecsérelt lehetőség, amit miharabb ki kell javítani. 7 km-t halad a villamossal párhuzamosan, 2 km-t tesz meg önállóan, de ennek is a 90%-át a troli vezetéke alatt. 

A troli és a 9--es busz közös részén, az Orczy tér és a Harminckettesek tere között jelentős forgalmat bonyolít le, mivel közel s távol nincs alternatíva a közlekedésre. Ezért nagyszámú az autók forgalma is ezen a szakaszon. A Baross utca Jözsefváros egyik fő közlekedési útvonala, található itt az önkormányzat, orvosi rendelő, közparkok, s egyetem is. Eközben viszont maga a közlekedési útvonal egy dologra nem használható, közlekedésre, mivel teljesen megfojtják az autók. Ajánlom a témában ezt a kitűnő és erdekfeszítő cikket az Urbanistán. Tőkéletesen leszűrhető, hogy mi a probléma.

Annyi terület került az autók kezére, hogy a boltok nem tudnak megélni, mert a gyalogosforgalom nagy részét elriasztja az a zaj, szmog, s sok kényelmetlenség, ami az útszakaszra jellemző. Bár én konkrétan a villamos kapcsán foglalkozom az utcával, de a villamosvonal komplett megújulást hozhatna a területnek. Felvirágozhatnának az üzletek és velük együtt nőhetne az ingatlanok értéke. Persze ehhez az kell, hogy felszámoljuk a Baross utcán található parkolók jó részét. (Nem vagyok én ellensége az autóknak, egy városban ugyanúgy szükség van autós forgalomra is, mint minden másra. A probléma egyedül az, hogy a közterületet engedjük át az autóparkolásnak, ami semmilyen téren sem jövedelmező. Erre találták ki a parkolóházakat.)

baross.jpg

 Tetszőlegesen kiválasztott kép a Google térkép Utcaképéből. Ez nem állapot egy városi utcának, ráadásul egy főutcának.

Hogyan lenne célszerű megcsinálni az útszakaszt?

Figyelembe kell vennünk, hogy az Orczy tér - Kiskörút közötti rész nem egyforma, ezért több részletre felosztva kell vele foglalkoznunk.

Orczy tér - Kálvária tér

Az Orczy tér és a Lujza utca között a villamossínek helye rendelkezésre áll, nem kell vele foglalkozni. A Lujza utca és a Karácsony Sándor utca között a benzinkút már elfoglalja a sínek helyét, ezért is azt a Lujza utcánál az úttestre vezetve kell elhelyezni (az úttest két szélén). Ráadásul ide át kell helyezni a megállót is, mivel ezen a rövid szakaszon a 99-es buszra átszállást tud biztosítani a megálló. 

Kálvária tér - Harminckettesek tere

Ezen a részen jelenleg teljes káosz uralkodik az úttesten. Minden össze-vissza van kijelölve, ami gyakran vezet ahhoz, hogy valaki útban lesz, ezért vészmegoldásokhoz kell folyamodnia a többi közlekedőnek. Többek között ezt is rendbe kell tennünk, ezért az alábbi megoldásra  gondoltam: A villamossínek végig az úttest két oldalán vezetnének, gömbökkel elválasztva, füvesített villamospályán. Így a villamosok folytonos haladása is biztosított lenne, könnyű kijelölni a megfelelő szélességű és biztonságos megállót, a megállónál nem kell az úttestet ide-oda pakolgatni. Az autóknak kanyarodáskor viszont oda kell figyelniük a közlekedő villamosokra. Bár ez nem lehet nehéz, hiszen egy 40 méteres sárga foltot elég nehéz nem észrevenni. A füvesített villamospálya pedig valami kis zöldfelületet biztosít annak érdekében, hogy az utca hangulata kicsit jobb legyen.

k1.jpgSzemléltetésképpen: lila a járda, zöld a villamos, kék az autók számára fenntartott terület

Ezzel mind a gyalogosok jobban járnak, hiszen az autók távolabb kerülnek, mind az autósok jobban járnak, hogy nem kell állandóan kerülgetni a villamost és a járdaszegélyeket, ezáltal biztosítottabb a haladás. A jobbra kanyarodáskor kicsit jobban kell figyelni, de nem lenne olyan sűrű a villamosok követése, hogy torlódásokhoz vezessen.

Parkolás

De így megszűnnek parkolók! Tudom, hogy ezzel az utca vonalában megszűnnek az autóparkolók, de az autók számára is érkeztem javaslattal. Persze annyi rugalmasság kell tőlük, hogy megértsék, a Belvárosban nem lehet 5 centire parkolni a célunktól. Itt ugyanis van egy lehetőség parkolóházra, a Muzsikos cigányok marpja közelében.

parkolohaz.jpg

Ha jól számolom, mintegy 300 férőhelyes parkoló található itt (mínusz 20-30 parkolóhely). Egy kisebb beruházással a villamos keretében megszűnt parkolók itt létrehozhatóak úgy, hogy ne csorbítsa a panelházakra jutó fényt. Egy 3 szintes parkoló itt könnyen létrehozható. Az alsó szint minimális mértékben lesüllyesztve, a középső szint nagyjából földszinten, a felső szint pedig egy emelet magasságban lenne. A felső szinten található helyeket a környékbeli lakóknak lehetne olcsón megszámítani és elkülöníteni a többitől, az alsó és középső szint pedig fizetős parkolóként működne. A tetőn pedig egy zöldfelület kialakítása lenne lehetséges, kisebb parkkal, padokkal, asztalokkal a környékbelieknek. Szintenként mintegy 250 autó befogadása lenne elérhető (-20 max). Ezzel a mostani 300 férőhelyes ronda betonplacc helyén lehetne egy mintegy 700-750 férőhelyes parkoló, tetején zöldfelülettel. Az itt lakók számára többszörösen hasznos lenne, az autótulajdonosok sem járnának rosszul, hiszen nyilván be lenne kamerázva. A nyilakkal jelöltem az egyirányú utakat.

Mi a vélemény?

Harminckettesek tere - Szabó Ervin tér

Ezen a szakaszon 2x1 sávos közös útpálya kialakítása lehetséges, a parkolók megszüntetésével pedig a gyalogosforgalom számára járdát és valamennyi zöldfelület kialakítására elérhető területet nyerünk. Érdemes megjegyezni, hogy a parkolóknak most sincs helye, pusztán a városvezetés érdeke megkívánja a létezésüket. 

k2.jpg

Látszik, hogy a járda szélessége pont annyi, amennyit egy buszmegállótábla ki tud takarni. Itt nincs hely a parkolóknak.

Itt egy darab megálló található mindkét irányban. Egy kis ötletességgel megoldható, hogy a villamos ne tartsa fel a közlekedőket, amíg a megállóban áll. Ezt úgy oldhatjuk meg, hogy a villamosmegálló hosszában a 2 közlekedési sáv helyett 3-at használunk, ahol a középső megelőző sávként funkcionálna. A villamosmegállók egymáshoz képest eltolva helyezkednének el, így a megelőző sáv mindig egy irányban lenne elérhető. Ezzel sokkal kisebb a villamosok és a forgalom zavartatása is. A megálló után pedig ugyanúgy visszatérne a két forgalmi sáv és a szélesebb járda.

k3.jpg

Lilával látható a járda, a sárga paca a villamos a villamosmegállóban. Bal oldalon a kétpályás út, jobb oldalt pedig a villamosmegálló megoldása.

Szabó Ervin tér - Kálvin tér

Itt, a gyalogosforgalom és a villamosok békés együttélése érdekében be lehet vezetni egy 20-as sebességkorlátozást, s így megmarad a területi jelenlegi funkciója is, miközben a tömegközlekedést is szolgálná. A Kálvin térnek amúgy is további átalakulása szükséges, mivel a Kiskörút túlságosan nagy forgalommal találkozik nap mint nap, amit egyrészt nem tud kiszolgálni, másrészt a forgalma 90%-ának semmi keresnivalója ott. Ezért az Üllői út - Kálvin tér kereszteződés további átalakulása várható előbb-utóbb, mert a jelenlegi állapot pusztán konzerválja a kapcsolódó részek használhatatlanságát. De erről majd később.

Mi lenne a trolibusz sorsa?

A megszűnés. Maga a trolibusz nem bonyolít olyan forgalmat, ami nagyon indokolná a megmaradását. A legnagyobb kihasználtsága a Kálvária tér - Harminckettesek tere közötti szakaszon van, amit a villamos kiszolgálna. De nem szabad elfeledkezni róla, hogy a 83-as trolinak van független része is, amit még nem érintettünk. Eddig. Ugyanis ezen a részen elég fontos intézményeket érint az útvonala teljesítése közben. A sajnálatos azonban az, hogy az óriási autóforgalom és az összevissza kihelyezett parkolóhelyek miatt a troli jelenlegi közlekedése is gyakran zavart. Ezért bizonyos átalakításokra lenne szükség itt is.

A troli a Mária utcába kanyarodik be a Baross utcából, itt lehetőség van a balra kanyarodásra, sok autó is ezt használja, mikor a Nagykörút felől akar az Üllői úton kifelé haladni. Ezt a lehetőséget át kell helyezni, mert csak forgalmi problémákat okoz. Az itteni balkanyar helyett innen kétszeri jobbkanyarral vezetni őket a körútra az ehhez szükséges forgalmi módosításokkal (forgalmi irány csere a Mária utca azon részén). Ezzel szoros összefüggésben a Mária utcán a parkolást átalakítva csak párhuzamos parkolásra, hogy a villamos közlekedése garantált legyen. A pál utca és a Csepreghy utca forgalmi irányát megcserélve pedig az autós forgalom nagy részét a Mária utcának a Pál utca és Üllői út közötti részére összpontosítjuk.

k4.jpg

Kinizsi utcán szintén párhuzamosparkolást engedélyezünk csak, hogy a villamos elférjen, s ne legyen olyan helyzet, hogy nem tud haladni azért, mert egy autó rosszul parkol. 

A villamos a Kinizsi utcáról kikanyarodva a 2-es villamos vágányain haladna tovább. Itt érdemes megjegyezni, hogy ezen beruházás kapcsán a 2-es villamos Közraktár utcai megállóját is érdemes lenne áthelyezni egy megfelelőbb helyre, ugyanis a jelenlegi helyszínen mindenre alkalmas, csak arra nem, hogy betöltse a szerepét. Így a 2-es villamos és a Kinizsi utcából érkező villamos egy közös megállóban tudna utast cserélni, nagyjából a Czuczur utca vonalában. Ezzel kiszolgálva az egyetemet, a Vásárcsarnok mögötti területet, a Bálnának is sokkal jobb megközelítést adna (ugyanis a jelenlegi nem ad semmit), mindemellett a Bálnát jobban bevonná a terület közlekedésébe, ezáltal a forgalmát is feldobva.

Az itt található kereszteződéshez pedig érdemes lenne intelligens lámpákat felszerelni, hogy csak akkor engedje a keresztforgalmat a rakpartra, ha az valóban képes is keresztezni a villamost és elhagyni a kereszteződést, ezzel jelentősen csökkentve az itt lévő veszélyeket. Ezzel a gyalogátkelő is jobban használhatóvá válna, s ismét csak elősegítené a Bálna forgalmát és a rakpart gyalogos megközelítését.

A villamos innen pedig a troli jelenlegi vonalvezetését követve haladhatna, s az egyetem épülete előtt elhaladva érné el a Kálvin teret, s a kiskörúti villamossíneket. Így létrejöhetne egy olyan közvetett kapcsolat, mely által a Fővám tér és Kálvin tér villamosmegállóból gyors átszállással lehetne menni a Baross utca felé, ellentétben a mostani helyzettel, ahol a 9-es busz és a 83-as troli is csak jelentős távolság leküzdése árán érhető el, nem említve a rendkívül nehézkes közlekedési rendet, amellyel az Üllői út elején lévő buszmegállóból a Baross utca felé próbálnak haladni.

kvill.jpg

Így nézne ki a Kálvin tér villamoshálózata a fejlesztések után. Jobbra a Baross utca, felfelé a Deák tér, lefelé a Fővám tér.

Ezzel új villamosvonalak jöhetnének létre. Képzeljük el az előttünk álló lehetőségeket. Az Angyalföldi kocsiszíntől induló villamos a Lehel téren keresztül, át a Bajcsyn és a Deák téren elérné a Kálvin teret, ahol a Baross utca felé fordulna, végigmenne rajta, az Orczy térnél csatlakozna a 28-as vonalára, s a Kápolna utcában egy könnyen kialakítható végállomásban tudna végződni. A másik járat, a 83-as trolibusz helyetti nem az Orczy tértől jönne, hanem jöhetne a 24-es végállomásáról a Keleti pályaudvarnál, az Orczy térnél rákanyarodva a Kálvária tér felé, keresztül a Baross utcán, Mária utcán, Kinizsi utcán, Közraktár utcán a Fővám térig, majd onnan vissza a Kálvin téren keresztül. 

Utasnyeremény, újjáéledő városrészek, utcák, felvirágzó lehetőségek.

süti beállítások módosítása