Gombóc mondja

Gombóc mondja

Budapest elmaradottsága IV. rész

2019. október 12. - gomboc r2r

Nézzenek oda, csak elrepült egy újabb év a sorozat előző része óta! Itt az ideje, hogy áttekintsük mi mindent értünk el az elmúlt évben és merre tartunk, illetve hogyan állnak szomszédaink. Kattints az első, a második és a harmadik részhez!

Először is jöjjön kedvenc táblázatom!

Főváros Budapest Bécs Prága Bukarest Varsó

Lakosság

1 752 286 fő   (2019. jan. 1.)

1 840 573 fő   (2016. jan. 1.) 1 308 632 fő   (2019. jan. 1.) 1 883 425 fő   (2011) 1 764 615 fő   (2018. jan. 1.)
Terület 525,14 km² 414,9 km² 496 km² 228 km² 517 km²
Hálózat hossza 38,6 km 83,1 km 65,5 km 69,25 km 32,4 km
Állomások száma 52 109 61 51 30
Napi forgalom 1 120 000 fő (2014) 1 400 000 fő 1 472 000 600 000 fő (2012) 568 000 fő
Utolsó előtti bővítés 1990 (3,4 km) 2013 (4,2 km) 2008 (4,6 km) 2011 (2,6 km) 2015 (6,3 km)
Utolsó bővítés 2014 (7,4 km) 2017 (4,7 km) 2015 (6,1 km) 2017 (2,1 km) 2019 (5,4 km)

 

Varsóban idén adták át a metróhálózat következő szakaszát, amellyel hosszban lassan beérik Budapestet úgy, hogy 1995-ben adták át az első metróvonalukat! Az utolsó két bővítésük majdnem kettő budapesti 4-es metróval egyenlő! Mindezt az elmúlt 4 évben! Hol van ehhez Budapest? Nálunk egy centiméter metrót nem építettek 2014 óta, azt is még 2006-ban kezdtük el! Ha holnap elkezdenének itthon metrót építeni, azt is leghamarabb 2022-2023 táján lehetne átadni, ha minden flottul menne. Ehhez képest nem hogy nem kezdik el az építkezést, még kivitelezési tervek sincsenek semmire, ahogy forrást sem biztosít a NER-es magyar állam ilyesmire. Mindeközben Varsóban tovább folyik a metró bővítése, Bukarest is megállás nélkül a hálózat meghosszabbításán munkálkodik, Prágában is folyamatosak a metróbővítések. Ekkor pedig még nem is említettük a világ legélhetőbb városát, Bécset.

robert-bye-idy_bazr5re-unsplash.jpg

Photo by Robert Bye on Unsplash

A tavalyi cikk alatt jól összefoglaltam, hogy mi a helyzet a fejlesztések tekintetében mind itthon, mind az említett fővárosokban, ezért most leginkább Budapesttel foglalkoznék, mi történt és mi várható.

Nagy nehezen elkezdtek szállingózni a forgalomba az újgenerációs Solaris trolibuszok, amelyek tavaly december óta álltak a járműtelepen sorsukra várva. Alig 9 hónap kellett a forgalombaállításukhoz. A keretszerződésből még mindig van lehívható példány, de egyelőre akarat és pénz nincs. (Tegyük hozzá, hogy az ágazatokat tekintve a trolibuszok állnak a legjobban minőségben és mennyiségben is, úgyhogy nem sietős.)

Az 1-es villamos új szakaszának átadása tavaly decemberről idén júniusra csúszott, s ekkorra a tervek szerint megérkezett volna a CAF-tól a keretszerződésben rendelt villamosok következő adagja. Ez - ismét csak - nem sikerült. Mindazonáltal mostmár lassacskán talán lesz belőlük valami. (A villamoságazat is jól áll mennyiségileg, ugyanis a Tátrákat felújítják jelenleg is, a következő 10 évet még bírni fogják. A rövid CAF-ok a 3-as és a budai fonódó vonalain közlekedve nyújtanak egy kicsit minőségi szolgáltatást, a hosszabb CAF-ok pedig az 1-es villamost próbálják meg életben tartani, de a helyzet az, hogy nem túl sok sikerrel. A használt hannoveri villamosok kiváltását lehetne még a közeljövőben elintézni a CAF-okkal, de nincs túl sok értelme, amíg a Ganz által épített legfejletlenebb villamosaink közlekednek. Márpedig ők még egy ideig közlekednek, mert a fővárosi villamoshálózatnak még két olyan kényes pontja van, ahol csak ők férnek el üzemszerűen. Elviekben lassacskán a 2-es villamos vonalán ez megszűnhet. Így tehát a villamosok cseréje sem sürgős jelenleg.)

A buszágazatot tekintve viszont azt láthatjuk, hogy teljes a káosz és a fejetlenség. Azonnal szükség lenne 100-150 buszra csak ahhoz, hogy a kiadást és az üzemszerű menetrendet fenn lehessen tartani egyáltalán. Dél-Pesten minden forgalomba áll, ami kigurul a garázskapun, aztán 1-2 órán belül mehetnek utána trélerrel. Még mindig közlekednek az ezredforduló előtt gyártott Ikarusok, amiket már gyakorlatilag újra- és újragyártott a telephely. A 2-es metró felújításakor vásárolt 150 db Volvó csuklós is teljesen elért élete végére, már nyugdíjban lenne a helyük, helyette viszont az utcán lehelik ki a lelküket. Aztán még mindig vannak a 2010 környékén (kormányváltás előtt, közben és után) beszerzett használtbuszokból, amiket tűzoltásként kívántak forgalombaállítani pár évre. Most viszont ott tartunk, hogy többet közlekedtek nálunk, mint az eredeti nyugati vevőjüknél. A BKV teljesen lelakta őket, az is csoda, ha van olyan busz, amelyikben minden működik.A jelenlegi tervek szerint jövőre mintegy 20 szóló és 20 csuklós busz érkezik, de ha így haladnak a dolgok, arra lesz elég, hogy az addigra már a garázskaput sem elérő buszok helyére be tudjanak állni, javulás kizárva.

A 3-as metró felújítása egyelőre halad (ha ezt egyáltalán annak lehet nevezni). Van olyan rész, ahol még mindig csak bontanak. Jövő év végére sem fognak elkészülni a déli résszel. Esetleg lehetne kicsit többet fizetni a kivitelezőnek, hogy éjszaka is dolgozzanak, mert egyszerűen reménytelenség már Dél-Pesten közlekedni emiatt. Ezen túl nemigen tudok beszámolni semmiről, ami történne a városban. A fogaskerekűt már évek óta toldozzák-foldozzák, hogy majd talán jövőre végül megindul a projekt és az egészet a nulláról újjáépítik, de valahogy sose akar beindulni. A Kisföldalatti felújításának is elérkezik lassan az ideje, de továbbra is csak elképzelésekről hallani, semmi konkrétumról. A 2-es metró és a HÉV összekötése évente változik, konkrétum nincs, csak ígéretek. Az 5-ös metrót már fel sem hozom, nincs értelme. A Bajcsy-n a villamos jól jött volna a metrópótláskor, de nincs szándék a megépítésére.

Itt tartunk most, önkormányzati választás van, de a kormány jelöltje még ígérni sem tud semmit. Mert nincs pénz miből ígérni. Az az igazán szegény ember, aki már ígérni sem tud.

süti beállítások módosítása