Nézzenek oda, csak elrepült egy újabb év a sorozat előző része óta! Itt az ideje, hogy áttekintsük mi mindent értünk el az elmúlt évben és merre tartunk, illetve hogyan állnak szomszédaink. Kattints az első, a második és a harmadik részhez!
Először is jöjjön kedvenc táblázatom!
Főváros | Budapest | Bécs | Prága | Bukarest | Varsó |
Lakosság |
1 752 286 fő (2019. jan. 1.) |
1 840 573 fő (2016. jan. 1.) | 1 308 632 fő (2019. jan. 1.) | 1 883 425 fő (2011) | 1 764 615 fő (2018. jan. 1.) |
Terület | 525,14 km² | 414,9 km² | 496 km² | 228 km² | 517 km² |
Hálózat hossza | 38,6 km | 83,1 km | 65,5 km | 69,25 km | 32,4 km |
Állomások száma | 52 | 109 | 61 | 51 | 30 |
Napi forgalom | 1 120 000 fő (2014) | 1 400 000 fő | 1 472 000 | 600 000 fő (2012) | 568 000 fő |
Utolsó előtti bővítés | 1990 (3,4 km) | 2013 (4,2 km) | 2008 (4,6 km) | 2011 (2,6 km) | 2015 (6,3 km) |
Utolsó bővítés | 2014 (7,4 km) | 2017 (4,7 km) | 2015 (6,1 km) | 2017 (2,1 km) | 2019 (5,4 km) |
Varsóban idén adták át a metróhálózat következő szakaszát, amellyel hosszban lassan beérik Budapestet úgy, hogy 1995-ben adták át az első metróvonalukat! Az utolsó két bővítésük majdnem kettő budapesti 4-es metróval egyenlő! Mindezt az elmúlt 4 évben! Hol van ehhez Budapest? Nálunk egy centiméter metrót nem építettek 2014 óta, azt is még 2006-ban kezdtük el! Ha holnap elkezdenének itthon metrót építeni, azt is leghamarabb 2022-2023 táján lehetne átadni, ha minden flottul menne. Ehhez képest nem hogy nem kezdik el az építkezést, még kivitelezési tervek sincsenek semmire, ahogy forrást sem biztosít a NER-es magyar állam ilyesmire. Mindeközben Varsóban tovább folyik a metró bővítése, Bukarest is megállás nélkül a hálózat meghosszabbításán munkálkodik, Prágában is folyamatosak a metróbővítések. Ekkor pedig még nem is említettük a világ legélhetőbb városát, Bécset.
Photo by Robert Bye on Unsplash
A tavalyi cikk alatt jól összefoglaltam, hogy mi a helyzet a fejlesztések tekintetében mind itthon, mind az említett fővárosokban, ezért most leginkább Budapesttel foglalkoznék, mi történt és mi várható.
Nagy nehezen elkezdtek szállingózni a forgalomba az újgenerációs Solaris trolibuszok, amelyek tavaly december óta álltak a járműtelepen sorsukra várva. Alig 9 hónap kellett a forgalombaállításukhoz. A keretszerződésből még mindig van lehívható példány, de egyelőre akarat és pénz nincs. (Tegyük hozzá, hogy az ágazatokat tekintve a trolibuszok állnak a legjobban minőségben és mennyiségben is, úgyhogy nem sietős.)
Az 1-es villamos új szakaszának átadása tavaly decemberről idén júniusra csúszott, s ekkorra a tervek szerint megérkezett volna a CAF-tól a keretszerződésben rendelt villamosok következő adagja. Ez - ismét csak - nem sikerült. Mindazonáltal mostmár lassacskán talán lesz belőlük valami. (A villamoságazat is jól áll mennyiségileg, ugyanis a Tátrákat felújítják jelenleg is, a következő 10 évet még bírni fogják. A rövid CAF-ok a 3-as és a budai fonódó vonalain közlekedve nyújtanak egy kicsit minőségi szolgáltatást, a hosszabb CAF-ok pedig az 1-es villamost próbálják meg életben tartani, de a helyzet az, hogy nem túl sok sikerrel. A használt hannoveri villamosok kiváltását lehetne még a közeljövőben elintézni a CAF-okkal, de nincs túl sok értelme, amíg a Ganz által épített legfejletlenebb villamosaink közlekednek. Márpedig ők még egy ideig közlekednek, mert a fővárosi villamoshálózatnak még két olyan kényes pontja van, ahol csak ők férnek el üzemszerűen. Elviekben lassacskán a 2-es villamos vonalán ez megszűnhet. Így tehát a villamosok cseréje sem sürgős jelenleg.)
A buszágazatot tekintve viszont azt láthatjuk, hogy teljes a káosz és a fejetlenség. Azonnal szükség lenne 100-150 buszra csak ahhoz, hogy a kiadást és az üzemszerű menetrendet fenn lehessen tartani egyáltalán. Dél-Pesten minden forgalomba áll, ami kigurul a garázskapun, aztán 1-2 órán belül mehetnek utána trélerrel. Még mindig közlekednek az ezredforduló előtt gyártott Ikarusok, amiket már gyakorlatilag újra- és újragyártott a telephely. A 2-es metró felújításakor vásárolt 150 db Volvó csuklós is teljesen elért élete végére, már nyugdíjban lenne a helyük, helyette viszont az utcán lehelik ki a lelküket. Aztán még mindig vannak a 2010 környékén (kormányváltás előtt, közben és után) beszerzett használtbuszokból, amiket tűzoltásként kívántak forgalombaállítani pár évre. Most viszont ott tartunk, hogy többet közlekedtek nálunk, mint az eredeti nyugati vevőjüknél. A BKV teljesen lelakta őket, az is csoda, ha van olyan busz, amelyikben minden működik.A jelenlegi tervek szerint jövőre mintegy 20 szóló és 20 csuklós busz érkezik, de ha így haladnak a dolgok, arra lesz elég, hogy az addigra már a garázskaput sem elérő buszok helyére be tudjanak állni, javulás kizárva.
A 3-as metró felújítása egyelőre halad (ha ezt egyáltalán annak lehet nevezni). Van olyan rész, ahol még mindig csak bontanak. Jövő év végére sem fognak elkészülni a déli résszel. Esetleg lehetne kicsit többet fizetni a kivitelezőnek, hogy éjszaka is dolgozzanak, mert egyszerűen reménytelenség már Dél-Pesten közlekedni emiatt. Ezen túl nemigen tudok beszámolni semmiről, ami történne a városban. A fogaskerekűt már évek óta toldozzák-foldozzák, hogy majd talán jövőre végül megindul a projekt és az egészet a nulláról újjáépítik, de valahogy sose akar beindulni. A Kisföldalatti felújításának is elérkezik lassan az ideje, de továbbra is csak elképzelésekről hallani, semmi konkrétumról. A 2-es metró és a HÉV összekötése évente változik, konkrétum nincs, csak ígéretek. Az 5-ös metrót már fel sem hozom, nincs értelme. A Bajcsy-n a villamos jól jött volna a metrópótláskor, de nincs szándék a megépítésére.
Itt tartunk most, önkormányzati választás van, de a kormány jelöltje még ígérni sem tud semmit. Mert nincs pénz miből ígérni. Az az igazán szegény ember, aki már ígérni sem tud.