Gombóc mondja

Gombóc mondja

Az ártatlan metróvezető és a politika esete

2020. november 20. - gomboc r2r

Történetünk kezdődhetne 2016-ban, de az a helyzet, hogy ennél régebben kezdődik, a pontos dátumot úgyis mindenki politikailag fogja megítélni. A cikkben a 2016-ban történt Pillangó utcai metróbalesetről lesz szó. Nem konkrétan arról, hogy fizikailag mi és hogyan történt, hanem, hogy ki a hibás. Ugyanis jelen pillanatban teljesen ártatlan embereket vádolnak.

A baleset

2016. december 5-én hétfőn reggel a Pillangó utca metrómegállóban várakozó metrószerelvénybe hátulról beleütközött - belecsúszott - az őt követő szerelvény az Örs Vezér tere irányából. Szerencsére nem történt komoly katasztrófa, mivel az ütközés viszonylag kis sebességnél történt. A lezajlott vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy az ütközés olyan 20 km/h-s sebességnél történt. A szerelvényekben mintegy 160 millió forintos kár keletkezett. (Az összeg nagynak hangzik, de igazából nem olyan vészes. 1 szerelvény újonnan nagyjából félmilliárdba került, így a két szerelvényben keletkezett kár (javítással, mindennel együttes összege) az értékének mintegy 16%-a. Ez olyan, mintha egy 5 milliós autóban keletkezne egy 800 ezer forintos kár. Senki nem boldog, de azért nem totálkár.

A baleset vizsgálata megállapította, hogy minden emberi résztvevő minden hatályos rendelkezést betartott, a járművek bőven a megengedett sebességhatárokon belül közlekedtek, a metróvezető nem szándékosan vagy figyelmetlenségből haladta meg a jelzőt, ugyanis a számítógép rögzítette a fékezési próbálkozásait és ezek hatástalanságát.

A baleset amiatt következett be, hogy a hátul haladó szerelvény megcsúszott az első fékezési kísérletnél, majd a következő kísérletnél is, melynek hatására nem maradt megfelelő távolság a két szerelvény között a megállásra. A számítógépből kinyert adatok kimutatták, hogy a metróvezető megfelelően próbált fékezni, amit a szerelvény kerekei nem tudtak teljesíteni. A kerekek megcsúsztak, emiatt a számítógép és a vezető is oldott a féken annak érdekében, hogy visszanyerje a szerelvény fölötti uralmat, ami sikerült is, ugyanakkor a következő fékezés is hatástalannak bizonyult, mivel a kerekek újra megcsúsztak. Ezt érzékelve a vezetőben tudatosult, hogy veszélyes közelségbe került az előtte lévő jármű, ezért teljes fékhatást állított be és a vészfék gombját is benyomta, hogy megpróbálja elkerülni az ütközést.

A vészfékezés sikertelennek bizonyult a vizsgálat megállapításai szerint, mivel a szerelvény kerekei azonnal blokkoltak, ezáltal a forgás abbamaradt és csak csúsztak a sínen (a számítógép adatain kívül ezt támasztják alá a kerekek ellaposodása is). A forgás abbamaradása miatt a számítógép nem rögzített haladási sebességet, ezért azt a következtetést vonta le, hogy a jármű állásban van, emiatt nem próbálta meg kezelni a helyzetet semmilyen más módon.

A vizsgálat továbbá kimutatta, hogy nem ez volt az egyetlen megcsúszott szerelvény ezen a szakaszon, mivel a baleset előtti napokban többször is megcsúsztak a szerelvények. Az is előfordult, hogy nem sikerült megfelelően megállni a Pillangó utcai metrómegállóban. Emiatt vezették be a kézi vezérlést a szakaszon, azaz a metróvezetők szabályozták a sebességet és a fékezést a számítógépes irányítás helyett.

Mint az kiderül a vizsgálatokból, se a számítógépes, se a metróvezető általi vezetés nem tudta megakadályozni a metrók megcsúszását, balesetveszélyes helyzetek ismétlődtek napokon keresztül és gyakorlatilag várták, hogy mikor történik meg a baleset. Volt, akinek szerencséje volt, viszont ezen a napon ennek a szerelvénynek nem.

Ki a hibás?

Természetesen minden járművezetői oktatás úgy kezdődik, legyen az kötöttpályás vagy akár csak autóvezetői, hogy az adott körülményeknek megfelelően kell vezetni a járművet, legyen az korlátozott láthatóság, csúszós pálya vagy meghibásodott technika. Ez az elv nem szól másról, csak arról, hogy bármilyen balesetnél először azt kezdik el vizsgálni, hogy a vezető betartotta-e a megfelelő közlekedési rendet illetve a körülményekre tekintettel volt-e.

Én sem vagyok különleges, ugyanúgy elismerem, ha hibáztam, mint ahogy először azt nézem meg, hogy ebben az esetben például a metróvezető hibázott-e. Igen, rá lehet fogni, hogy mehetett volna lassabban is vagy nagyobb fékutat tartva, de egyszerűen képtelen vagyok hibáztatni, mivel amint láthattuk, se a vezető automatika nem volt képes megfelelően vezérelni a szerelvényeket (holott éppen ez a dolga), se pedig másik metróvezetők, mivel mások is folyamatosan csúszkáltak a szerelvényekkel. Tehát nem arról van szó, hogy 1 ember benézett valamit és elrontotta, hanem arról, hogy láthatóan képtelenek voltak szabályozni a járműveket és biztonságosan közlekedtetni, ami maga után vonzza a következő kérdést: Hogyan kaphattak ilyen járművek közlekedési engedélyt, ha nyilvánvaló hibái vannak és folyamatosan magában hordozta a balesetveszélyt az üzemeltetésük?

Hogyan kaptak engedélyt?

Hát, ez egy nagyon jó kérdés. Itt jön be a képbe a politika és itt jön az, hogy mindenki eldönti magának, hogy mikor kezdődik a sztori és kit tart felelősnek.

A Demszky-féle városvezetés írta ki a közbeszerzést a járművek beszerzésére, amelyek mind a 2-es, mind a 4-es vonalra érkeztek minimális eltérésekkel. Mivel a 4-es vonal még a javában épült, ezért először a 2-es vonalra készülő szerelvényeket gyártották le. Az Alstom már a kezdetektől úgy állt hozzá, hogy a meglévő típusát hozza és nem akar változtatni a szerelvényeken semmit, emiatt pedig már az előzetes engedélyekhez is nagyon nehezen jutottak hozzá, mivel a járművek nem feleltek (volna) meg a magyar jogszabályoknak.

A cég ugyanis – bár kezdetektől tudatában volt a saját ajánlata és a magyar szabvány közötti jelentős eltérésnek – saját „filozófiája” alapján gyártotta le a kocsik fékberendezését, utólagos felmentést remélve. Csakhogy az NKH bekeményített. Álláspontjuk szerint a gyártó nem bizonyította kellőképpen, hogy az általuk tervezett fékek biztonságosan és megbízhatóan működnek. (De akadtak más gondok is: az előírtnál alacsonyabb belmagasság az átjárókban, a járművezérlő szoftver hibás működése, az indokolatlanul nagymértékű kerékkopás stb.)

Népszava

Tehát a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) továbbra sem akarta megadni a szerelvényeknek a típusengedélyt a forgalomba kerüléshez. 2010 júliusában járunk, mikor újra elutasítják. Az őszi önkormányzati választásokon diadalmaskodik a Fidesz-KDNP-s Tarlós István és teljes erővel nekiugrik a 4-es metró körüli szerződéseknek, többek között ennek a metróbeszerzésnek is. A választás előtt nagyon hangosan bírálta ezeket és a sajtó is folyamatosan pörgött az ügyön. Ráadásul folyamatban voltak peres eljárások is, amiről lehetett beszélni/írni. A Demszky-féle városvezetés nem volt hajlandó átvenni a járműveket, nem is tehette, hiszen nem volt típusengedélyük, ami miatt folyamatosan próbálták rávenni a céget a kocsik megváltoztatására. Az Alstom ellenállt.

Az új, Tarlós-féle városvezetés erőből nekiesett az Alstomnak, de jobban visszapattant, mint a gumilabda az aszfaltról. Szorította őket az idő és a politikai bukás ténye, mivel folyamatosan ígérték a választások előtt, hogy ők egy pillanat alatt megoldják. Végül szerződést módosítottak, majd egy külföldi vasúti vizsgáló szervezettel bevizsgáltatták a szerelvényeket, s ezen papírokat lobogtatva fordultak újra az NKH-hoz, felmentést kérve a hazai szabványoknak való megfelelés alól. Eközben a Városháza felől folyamatos és erős politikai erőkifejtés volt tapasztalható az NKH irányába. Ahogy az várható volt, mindezek hatására az NKH megadta magát és a szerelvények megkapták a felmentést és a típusengedélyt 2011 novemberében. A szerelvényekkel szemben támasztott következő elvárás egy féléves, hibáktól és zavaroktól mentes tesztidőszak volt elvárt. Ezt 2013 decemberére sikerült teljesíteni úgy, hogy időközben csökkentettek is az elvárásokon!

Következtetések levonása

Tehát egy alapvetően nem megfelelő szerelvényt sikerült politikai nyomásra engedélyeztetni úgy, hogy még az elvárásokat is csökkentették vele szemben, de még így is egy majdnem 3 éves időszakba tellett! Ekkor volt 2013 vége. 2014 elején a 4-es metróra érkezett szerelvények is túlestek ezen. De nézzük, hogy mit írtak erről a szaksajtóban:

A döntés nem jelenti automatikusan, hogy az Alstom szerelvényei járnak majd a páros sorszámú metróvonalakon, csupán azt, hogy a francia cég ismét mehet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH) az eddig megszerezni nem tudott típusengedélyért. Bár nyilvánvaló, hogy a szerelvények továbbra sem felelnek meg a hatályos magyar előírásoknak, létezik olyan kiskapu, amely lehetővé tenné az engedély megadását. Az Alstomnak papírja van arról, hogy bár a fékrendszer nem olyan, mint lennie kellene, de „azzal egyenértékű″. Ha a hatóság is változtat álláspontján, ahogy Tarlósék, valószínűleg jöhetnek a metrókocsik. Ebben az esetben a politikusok fellélegezhetnek, legalábbis addig, amíg nem történik valamikor esetleg a szerelvényekkel olyan baleset, amelyben szerepe lehet a fékek hibájának.

 

Indóház Online

Pontosan 2 évet kellett addig várni...

Mindezek után rábízom a kedves olvasókra, hogy eldöntsék, mit gondolnak az esetről és ki a hibás... Egy dolog biztos. Nem az, akiket éppen meghurcolnak miatta 4 év múltán...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr4916292328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kárárámaispj 2020.11.21. 22:56:49

Na igen. És ki emlékszik már az olyanokra, hogy a mélyen jobboldali Bolgár György fél órán át faggatta XY-t a NHK-tól, hogy ugyan miért is mondják, hogy ez a korszerű, és biztonságos Alstom kocsi hogy nem felel meg az elavult magyar szabványoknak.

Meg arra is ki emlékszik, hogy a bal oldalról fű-fa-bokor azzal kampányol, hogy mekkora szar a felújított orosz metró, hiszen, csak 10 milliárddal drágábbért klíma is lenne a kocsikon.

Maradjunk csak annyiban, hogy a tehetséges és korrupciót nyomokban sem tartalmazó demszky vezetés idehozatta a szart, aztán, hogy hogyan állítják üzembe az legyen más gondja. Igazán baloldali européer hozzáállás..mint minden másban.

gomboc r2r 2020.11.22. 10:51:01

@kárárámaispj: Na akkor elmondom. Oldaltól függetlenül mindenki kifejtheti a véleményét, de ha nem tanulod meg magad értelmes ember módjára kifejteni ki foglak vágni a blogról, értem?

gomboc r2r 2020.11.22. 10:53:48

@kárárámaispj: A Demszky-beszerzésről:
Kiírtak egy közbeszerzést, amit az Alstom megnyert. Utána pedig már az első pillanattól kezdve nem akart megfelelni az elvárásoknak. Ezt a Demszky-vezette város nem tolerálta. A szerelvényeket pedig a Tarlós-féle vezetés vette át úgy, hogy azok közel sem feleltek meg az elvárásoknak. Örüljünk annak, hogy a második nem perelt, hogy hogy vehettek át olyan szerelvényt, ami már a kiírásnak sem felelt meg!

kárárámaispj 2020.11.22. 11:13:08

@gomboc r2r: Ja, hogy az én hozzászólásomat törölted. Értem. Na, akkor a brendelmama mellékterméke mindjárt nekiáll, aztán majd meglátod hogy hol lesz a blogod.
Ha nem érted, akkor írd be a keresőbe, hogy blog.hu meg matyi..

kárárámaispj 2020.11.22. 11:14:26

@gomboc r2r: Már itt is van. Bár még szemmel láthatólag nincs formában.

efi 2020.11.22. 13:29:28

Én csak azt szeretném kérdezni, hogy a fék mennyiben befolyásolja azt, hogy a kerék csúszik a sínen? Akármilyen jó a fék és akármilyen jó a szoftver, a kerék akkor is megcsúszik, sőt annál inkább (vagy nem fékez).

kárárámaispj 2020.11.22. 13:38:53

@efi: Így igaz. Az a jó fékrendszer, ami nem állítja meg a vonatot....

"A forgás abbamaradása miatt a számítógép nem rögzített haladási sebességet, ezért azt a következtetést vonta le, hogy a jármű állásban van, emiatt nem próbálta meg kezelni a helyzetet semmilyen más módon."
Magyarul - a remek francia fék úgy gondolta, hogy áll a szerelvény, és mint aki jól végezte dolgát elment aludni.

KékFény6 2020.11.22. 13:55:36

Azon gondolkodom, hogy nem lehetne-e a magyar szabványokat a nemzetköziekhez közelíteni (vélhetően azok is jól beváltak már), és akkor nem kellene rengeteg pénzt kifizetni és várni, hogy a gyártó a magyar szabványoknak megfeleljen... Autókra sem alkalmazunk magyar szabványokat, teljesen jól megfelelnek az EU-s szabványok is.

kárárámaispj 2020.11.22. 13:58:23

@Tesztelo.hu: Neked is igazad van. Annyira elavult már ez a magyar szabvány, hogy megköveteli, hogy megálljon a szerelvény.
Sokkal jobb az Alstom cucca, hogy majd valami valahol megállítja. Tök jó eu-s.
Bogárúr is ezt magyarázta. Jó sokat

gomboc r2r 2020.11.22. 14:41:35

@kárárámaispj: Még egy kommentedet kiszedtem. Ismét és utoljára szólok. Nyugodtan lehet ellent mondani nekem a blogon, de értelmes ember módjára légy szíves, a bent maradt hozzászólásaidhoz igazodj.

gomboc r2r 2020.11.22. 14:58:40

@Tesztelo.hu: Ez bonyolult. A szabványokat minden ország ahhoz igazította a saját környékén, hogy nála milyenek a körülmények. Például a hegyes országokban, mint Svájc, ugyebár több, egymástól független fékrendszerrel is kell rendelkeznie, meg kell tudnia állítani a vonatot.

Egyébként a franciáknál már volt abból vonatbaleset, hogy a légfékvezetéket véletlenül elzárták és a szerelvény megállíthatatlanná vált.
en.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Lyon_rail_accident

A magyar elvárások szigorúbbak voltak a franciánál a metróbeszerzéskor is, ugyanis nálunk is elvárt a több, különböző fékrendszer, hogy egy elszabadult szerelvényt mindenképpen meg lehessen állítani.

Egyébként a magyar és a külföldi szabvány a biztosítóberendezésekben is eltér. A magyar szabványú EVM folyamatos vasúti biztosítóberendezés nagyobb biztonságot nyújt, mint a bevezetendő ETCS, a hazai rendszer ugyanis egyből értesít, ha például a sín folytonossága megszűnik, ugyanakkor az ETCS-nél ez nem igaz, mivel az egy pontszerű berendezés, amely a pontokat használja a vonatok helyének nagyjábóli beméréséhez, míg a hazai egy folyamatos rendszer, ami mindig tudja merre jár a vonat.

Ugyanakkor mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai. Szóval nem lehet azt mondani, hogy ez vagy az mindenben jobb vagy rosszabb, kinek kellene kihez alkalmazkodni.

Ennél a vásárlásnál az volt a probléma, hogy az Alstom meg sem próbált megfelelni a magyar szabványoknak, sőt, már a szerződésnek sem, amit a Demszky-féle főváros jelzett is, de megpróbált egyeztetni és tárgyalni velük, míg a Tarlós-féle főváros pedig azonnal nekikesett, majd kapkodott, végül pedig hülyeségeket csinálva megint össze vissza kapkodtak és nekiestek az NKH-nak.

Az Alstom még franciahonban is elvesztette a pereket, mert egyértelmű volt, hogy meg sem próbáltak megfelelni a szerződésnek, de a Tarlós-féle vezetés inkább a gyors politikai haszonszerzést választotta a pereskedés és új tender helyett, arra fogva, hogy EU-s pénz és 70 milliárd. Csak mellékletként megjegyzem, hogy ekkortájt húzta be a kormány a 3000 milliárdos magánnyugdíj-megtakarításokat, szóval pénz lett volna, csak a hozzáértés hiányzott.

kárárámaispj 2020.11.22. 15:05:28

@gomboc r2r: Az ostoba és primitív emberek fegyvere az, hogy moderálnak, mert le van írva mondjuk, hogy "baszod". Az álszentség netovábbja.

Hagyd már abba, hogy demszkí féle vezetést mentegeted. Tudták nagyon jól, hogy mit vesznek. Megkenték őket. Aztán majd a következő brigád tegye rendbe a szart.

chrisred 2020.11.22. 16:21:53

Kimaradt a posztból, hogy falevelek kerültek a pályára, és a fagyos, nyirkos időben az tette korcsolyapályává a síneket.

efi 2020.11.22. 16:30:47

@chrisred:
Meg az is, hogy ez miért nem volt dolga senkinek eltakarítani folyamatosan, ha már egyszer napok óta fennállt a probléma?
@kárárámaispj:
Egyáltalán nem értetted meg, amit írtam.

chrisred 2020.11.22. 17:21:19

@efi: Legalábbis, hogy miért nem találtak technikai megoldást egy olyan problémára, ami már évtizedek óta fennállt.

gomboc r2r 2020.11.22. 22:11:44

@kárárámaispj: Nem azért van kiszedve, mert leírod, hogy "baszod". Olyan minősíthetetlen megfogalmazásaid voltak, amit sehol sem tűrnek. Nem érdekel a káromkodás, az ember magáról állít ki bizonyítványt, ahogy te is teszed folyamatosan, de van egy bizonyos szint, ami alá nem süllyedünk.

gomboc r2r 2020.11.22. 22:20:56

@chrisred: Egyszerű. Eddig nem volt probléma. Ugyanez előfordul a nagyvasúton is, itt is évek, évtizedek óta.
A probléma abból fakadt, hogy a jármű nem volt felszerelve normális fékkel és ahhoz kapcsolódó, működő szoftverrel. Éveken keresztül mondták, hogy szar, be is bizonyosodott. A komputer képtelen volt irányítani a vonatot, haladás közben 0-nak értékelte a jármű sebességét, a fékrendszert képtelen volt szabályozni...

chrisred 2020.11.23. 08:30:09

@gomboc r2r: Tudtommal azért nem volt probléma, mert régi orosz szerelvények fékrendszere (ami miatt hőség szokott lenni az M3-ason) fékezéskor megtisztította a síneket. A modern fékrendszerek viszont nem teszik, ezért ki kellett volna találni valami egyéb megoldást. Nyugaton hasonló útvonalakon például lézerrel tisztítják a síneket-
süti beállítások módosítása