Gombóc mondja

Gombóc mondja

Budai Fonódó - Nádorkert és Budafoki út

2021. május 20. - gomboc r2r

A bejelentés szerint a főváros átadta a Vitézy-féle BFK-nak a Budai Fonódó következő ütemének megvalósítását, annak érdekében, hogy elkészüljön. Vicces, ha a főváros csinálná, akkor nincs rá pénz, de ha a Vitézy-féle BFK csinálhatja, akkor már mindjárt megvalósítható. De nézzük, hogy merre tovább.

Egyelőre úgy néz ki, hogy a Szent Gellért tértől a rakparton keresztül a Budafoki út sarkáig elkészülhet a projekt. Lásd a BFK illusztrációját:

fonodo.jpeg

Nagyszerű lenne, ha ez végre megvalósulna, mivel ezáltal a budai rakpart helyzete is rendeződne, parkoló helyett közlekedési folyosó szerepét betölthetné, s bekötné az itt található oktatási- és irodaépületeket a környék közlekedésébe. Ezáltal végre normálisan elérhetővé válnának, mivel eddig csak két folyosó közé szorult, kiszolgálatlan területként létezett.

Ugyanakkor fontos arról is beszélnünk, hogy ennek a projektnek folytatódnia kell tovább, mivel a város is átalakulóban van, s rengeteg új lakás és iroda épült a közelben, amelyek kiszolgálása tömegközlekedéssel nagyon is szükséges. Illetve ott van az a tény is, hogy a város folyamatosan terjeszkedik dél felé. A Budafok felé régebben létező elhagyatott ipari területeket folyamatosan lakja be újra a város, Budafok és Angyalföld összenövése egyre inkább gyorsul. A Szerémi út mentén egyre-másra nőttek ki az új lakások és irodák, amelyek szintén hozzájárulnak a környék forgalmának növekedéséhez. A történet pedig nem fog itt megállni, szépen lassan a város folytatja a bővülését ebben az irányban.

Ami nekünk fontos, hogy Újbuda felől Albertfalván át Budafok felé 3 fő nyomvonal van, 3 főúttal. A Fehérvári út, amely jelenleg fontos tömegközlekedési ütőér az erre közlekedő nagyszámú villamosvonal miatt, s így csak 2x1 sávos. A Szerémi út, amely 2x2-sávos, nem mellesleg a 6-os főút városi bevezetője, amelyre rákanyarodik az 1-es villamos, hogy az úttal párhuzamosan a Lágymányosi-hídon keresztül haladhasson tovább Pestre. A harmadik pedig a Budafoki út - Hunyadi János út, amely jelenleg 2x2-sávos, ugyanakkor potenciálisan fejleszthető a ki nem használt területek miatt.

Így tehát azt állapíthatjuk meg, hogy a Szerémi út lokális forgalmat nem igazán bonyolít, inkább az áthaladó forgalom főutcája. Félreértés ne essék, ilyenre is szükség van. Mert bár az autóforgalmat csökkenteni kell a városban, nem szabad ellehetetleníteni. A Fehérvári út jelenleg is lokális forgalmat kezel és már kiszolgál néhány villamosviszonylatot, s gyakorlatilag tökéletesen szimulálja a Budafoki út - Hunyadi János út szerepét a területen. Ez pedig a lokális forgalom és a tömegközlekedés biztosítása. Így teljesen logikus lépés ezen az útvonalon meghosszabbítani a villamost.

budaifonodo2.png

Amire figyelni kell, az a majdan megépülő Albertfalvi-híd és a hozzá kapcsolódó közúthálózat, amit nem szabad ellehetetleníteni vagy gátolni, ezért a Savoya Park elérése előtt egy kicsit kreatívkodni kell.

savoya.png

Mivel ez egy bonyolult kereszteződés és ennél csak bonyolultabb lesz, kihasználjuk a jelenlegi környezeti adottságokat. A beépítetlen területet és a magasan vezetett útpályát. A villamost egy aluljáróval megtámogatjuk, hogy keresztezni tudja ezt a területet, s elérhesse a végállomását, a Savoya Parkot.

Ezen kívül még megemlítendő, hogy a Mezőkövesd úton érdemes létrehozni minimum egy üzemi kapcsolatot a kocsiszín miatt, de akár azon is érdemes elgondolkodni, hogy esetleg egy rendes pályát megépítve Budafok felől ezen az útvonalon megéri-e járatot üzemeltetni?

Mit gondoltok? Jó az irány? Vagy szerintetek másfele, esetleg máshogyan kellene ezt megcsinálni? Érdemes lenne Budafok felől a Budafoki útra járatot szervezni?

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr1816496750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.05.22. 18:39:10

Jó poszt és tényleg célszerű lenne így vezeti villamost. Vagy a Szerémi úton, az 1-es villamossal részben fonódva, mert a Budafoki úton ott a 133-as. Egyre bővülnek a Szerémi úton is a lakóparkok. "...Budafok és Angyalföld összenövése egyre inkább gyorsul". Ez így eléggé sántít, javítani kéne!

Buchhalter 2021.05.23. 08:03:14

Kíváncsi leszek hány év alatt sikerül véghezvinni. Tippem szerint, hogy ezen a szakaszon villamossal utazzak , legjobb esetben is 4 évet kell várni. Az 1-es Kelenföldi meghosszabbításából indultam ki. A pesti oldalon is fejleszthetnének. Ígéret az van: 3-as villamos 1.ütemben Mexikói út 2.ütem gyöngyösi utca. Na a második ütem ha lesz abból valami , majd 15 év múlva.

gigabursch 2021.05.23. 09:19:47

Mobilon a képek kinagyíthatatlanok, így közel értelmezhetetlenek.
Tudsz ezen változtatni?

Előre is köszönöm!

Sir Gombóc 2021.05.23. 11:31:59

@gigabursch: képre tapiz, felugró menüben kép megnyitása új lapon. Úgy nagyítod utána, ahogy szeretnéd.

jozsix 2021.05.23. 14:12:54

Nem a Mezőkövesd utcánál kellene "üzemi kapcsolatot" létrehozni, hanem ráfordítani a Savoyánál már ott lévő 17 villamos végmegállójára.

gigabursch 2021.05.23. 16:07:19

@Sir Gombóc:
Köszi.

Így is túl sok kereszteződés marad. Engem valahogy még semelyik verzió "sem vett még".

MrBo 2021.05.24. 05:35:06

A Mezőkövesd úton összekötni a pályát a remizzel nem szerencsés. Aki járt arra, tudja hogy az iskola miatt és az új lakóparkok miatt így is túlzsúfolt. Ráadásul a Szerémi út 2x2 sávos. Sokkal egyszerűbb lenne az obi mögött létrehozni egy üzemi pályát a remiz fele. Arra egy sima villogó lámpával át lehetne vezetni az összekötést.

MrBo 2021.05.24. 05:45:32

@jozsix: az kicsit komplikált lenne, mert állítólag lesz arra egy híd és a forgalmat pont a két végmegálló közé eresztik.

gomboc r2r 2021.05.26. 18:47:07

@horvabe: Azért nem szeretném a Szerémi úton, mert akkor a 6-os út bevezetője nagyon bezsúfolódna. Ráadásul a megállók miatt sok-sok lámpa és zebra nagyon lelassítaná a közlekedést. Én alapvetően autóellenes vagyok, de mindenáron és eszetlenül, mindegyik közlekedési ágnak meg van a helye és fontossága, így az autós közlekedésnek is.
Plusz ha megnézed, így a Duna és a vasút között szinte tökéletesen eloszlik a villamossal való ellátás. A Duna-part is még közel van, de a Szerémin lévő új lakóházak is sétatávolságra vannak. Szerintem pont optimális.

gomboc r2r 2021.05.26. 18:52:39

@Buchhalter: Sajnos jelenleg Budapestre semmilyen forrás nem jut. A BFK pénzeit is elvágták, így Vitézy se nagyon tud mit csinálni, csak látványterveket mutogatni, meg a 2 darab kivitelezés alatt álló projektje körül ugrálni. Nem véletlenül nem beszél a Közlekedési Múzeumról sem...

Ahhoz, hogy egyáltalán a közlekedési helyzet és infrastruktúra romlását megállítsuk, a jelenlegihez képest minimum 300-400 milliárd forinttal többre lenne szükség. A Budapesten található felüljárók 80%-át fel kellene újítani. A legtöbbje már annyira esik szét, hogy nem igazán biztonságos alatta közlekedni. És még nem beszéltünk fejlesztésről, csak szinten tartásól.

gomboc r2r 2021.05.26. 19:02:20

@MrBo: Értem, hogy mit mondasz és gondolkodtam is rajta, de ez csak ideiglenes megoldásnak lenne jó. Az én elképzelésem szerint a Mezőkövesd utcán lévő remizkapcsolat lenne az első lépés, második lépésben el lehetne gondolkodni egy Budafok - Mezőkövesd utca - Budafoki út -> tovább villamoskapcsolat létrehozásán is. Ezzel alternatívát adva a Fehérvári úti villamosoknak. Nem csak havária esetén lenne szerencsés, de fellendíthetné a Budafoki út környékének a fejlődését is.
Harmadik fázisban pedig a majdan megépülő hídon keresztül érkező 3-as villamost vezetném át ezen keresztül akár Budafok, akár Kamaraerdő irányába. Akár elágazva, a 4-6-oshoz hasonlóan mondjuk 3-5-ösként. A 3-as menne Budafokra, az 5-ös Kamaraerdő felé.

Azt meg nem hiszem, hogy a Feltáró útra érkezne a hídról a forgalom, totálisan nincs folytatása. Szerintem inkább a Kitérő útra hoznák be.

MrBo 2021.05.26. 20:15:48

@gomboc r2r: Érdekes lenne egy 2x2 sávos utat (Szerémi út) megbénítani egy komoly villamos forgalommal. A II.János Pál Iskola pedig nem örülne, ha az új kültéri sportpályákat le kellene bontania. A Mezőkövesd út gyakorlatilag meg van bénulva reggel 7:30 - 8:10 között, valamint kora délután. Az ötlet papíron jónak tűnik, de aki kimegy a helyszínre, az látja a problémát ezzel kapcsolatban. Amíg az Albertfalvi híd nincs terítéken, addig más célszerű megoldás is lehet.

Buchhalter 2021.05.27. 08:07:42

@gomboc r2r: Igazad van. Az egyik baromság, hogy kormány propagandából kifolyólag a Fidesz nem engedi a viteldíjak emelését. Pont az Indexen volt egy cikk erről, hogy Európában talán nálunk a legolcsóbb. Igen ám, de ennek hosszabb , sőt rövid távon is negatív hatásai vannak. Kvázi a bevételek lassan már a dolgozók béreit sem fedezik és akkor még nem beszéltünk a szinten tartás költségeiről.Bár valami keretszerződés miatt még jön 12 új CAF villamos és 20 troli a BKV-nak. Meg a volánbusz most kapott 110 db MAN buszt. Viszont , hogy idén a béreket nem tudják, vagy akarják emelni a dolgozók a lábukkal fognak jelezni. Van ilyen durva példa: Egyik unokatestvérem Svájcban dolgozik és Bernbe jár be busszal egy környékbeli faluból. A buszon a sofőr magyarul oktatta az új kollégát! Kíváncsi volt és szóba állt velük. Kiderült, hogy az"oktató" sofőr beszervezte 3 volt kollégáját Magyarországról. Ez most áprilisban volt.Kezdő sofőrök nettó 3000 CHF-fel kezdenek ami később felmehet 4000-4500 CHF-re. De a magyaroknak azért jön be , mert 6 hónapig kapnak szállás lehetőséget apartmanban jelképes havi 200 CHF-ért. Ennyi idő alatt össze lehet szedni saját albérletre a kauciót.De egy volt kollégám a németországi Erlangenben haverkodott össze szintén a helyi buszon egy komplett buszsofőr családdal(anya,apa és fia).Kezdőként havi 1800 € ez szintén felmehet nettó 2000-2400 €-ra. A család simán bérel egy kétszobás,nappalis lakást és fenntart 2 kocsit.Ha túlórázniuk kell azt megoldják minijoban,ami a helyi adótörvények szerint havi 450 €-ig adómentes.Szóval lassan megint munkaerő gondjai lesznek a BKV-nak és a Volánbusznak. De hallottam, hogy mozdonyvezetők és kalauzok is átmennek Ausztriába dolgozni. De a saját szakmámban is tapasztalom, hogy az igazán emberséges és hozzáértő szakik külföldre mennek és durván a 35% már nem is gondolkodik abban, hogy visszajöjjön. Ott vesz lakást és már a gyerekei is ott születnek,

gomboc r2r 2021.05.27. 10:54:37

@MrBo: Nem konkrétan a villamos borítaná fel a forglamat, hanem az általa hozott változások. Sokkal több lámpa és gyalogátkelő. De mint mondtam, ez csak az egyik része. Szerintem nagyon szépen lefedi a 3 út és szerepeik a terület szükségletét. A két szélen a villamosforgalom, mindkettő elérhető távolságban, miközben az autóforgalom középen, a Szerémin. Szerintem ez így optimális.
Amúgy szerintem a Mezőkövesd út állapota javulhatna, ha iskolába villamossal is kényelmesen tudnák vinni a kölyköket. De meggyőzhető vagyok, hogy nem jó arra vinni villamost. Az Albertfalvi híd nálam no.1 fontosságú lenne.

gomboc r2r 2021.05.27. 10:56:39

@Buchhalter: Igen, sajnos nagyon ürül ki az ország. Én is gondolkozom azon, hogy ha '22-ben is nyernek Orbánék, lelépek, mert nincs jövő itt.

MrBo 2021.05.27. 11:11:57

@gomboc r2r: A Mezőkövesd út pár éve lett újra asztfaltozva, parkosítva (Viva lakópark előtt) és új iskolai sportpályák is kialakításra kerültek. A szülők nagy része pedig mindig kocsival fogja a gyerekeit hozni-vinni. (Ez egy 30km/h ás sebességcsökkentő buckás lakóövezet) A Savolya és az Elmű közötti részen bőven van hely egy esetleges villamos sín elvezetésére a remíz irányába. Az Albertfalvi híd szükséges, csak okosan kell kitalálni, hogy a forgalom milyen irányokban haladjon le róla.

gomboc r2r 2021.05.27. 18:27:15

@MrBo: Hely van, csak útvonal nincsen neki. Bárhogy próbálnád ott elvezetni, többsávos utakba és magasságkülönbségekbe botlasz. Gyakorlatilag aluljárókat vagy domboldalakat kellene építeni a remízkapcsolathoz, rengeteg pénzbe kerülne. A villamossínt pedig lehet az aszfalton vezetni, nem kell neki a parksáv. Az pedig külön jó, hogy 30-as, mert akkor pont a villamos tempóját tartja az autó is. Egyre biztosabbá válok benne, hogy az a jobb irány, ráadásul eleve nem is remizkapcsolatként kellene megépíteni, hanem megállókkal együtt, új vonalnak.

MrBo 2021.05.27. 18:36:57

@gomboc r2r: Az iskola miatt, és mert hogy a gyerekek átmennek az úton a pályákhoz kifejezetten veszélyes megoldás, a villamost pedig az autók fogják feltartani. Javasolom a helyszíni bejárást, covid mentes iskolai időszakban.
süti beállítások módosítása