Amióta világ a világ, azóta létezik Pesterzsébeten egy (néha több) villamosok számára épült hurok. Ahogy a település változott, fejlődött, úgy alakult vele együtt a villamosközlekedés is. Hol bővült, hol szűkült a kínálat, néha-néha meg újratervezték az itt közlekedő hálózatot. Most kísérletet teszünk arra, hogy egy kis átalakítással a mai és jövendőbeli igényekhez igazítsuk ezt.
Amint említettem, Pesterzsébeten nagyon régóta közlekednek villamosok és valahogy, valamiért mindig hurokban képzelték el a sorsukat. Mondjuk ez nem feltétlenül rossz dolog, csak mára egy elég kényszeredett, össze-vissza csavargatott emléke maradt meg az eredeti vonalaknak. Márpedig a villamosok mai vonalhálózata mindenre jó, csak nem villamosra termett. Amennyiben a letűnt korokról és eltűnt vágányokról olvasnál, esetleg csak felfedeznél pár érdekességet Budapest történetéből, ezt a nagyszerű honlapot ajánlom.
Így tehát eljutunk a mai állapotokig, amikor is azt vehetjük észre a pesterzsébeti villamosokra tekintve, hogy az egyetlen oka annak, hogy villamos jár itt, az a történetiség. Magyarán szólva eddig akárhányszor szóba került a bezárása a vonalaknak, mindig nagyobb volt a tiltakozás, mint a bezárási hajlam. Viszont ha a helyén eredetileg busz járt volna, soha senkiben fel sem merült volna pontosan erre az útvonalra villamost létesíteni.
A jelenlegi hálózat, az 51-es és az 52-es villamosokkal. Az 51-es villamos a Mester utcától a Nagysándor József utcáig közlekedik, az 52-es Határ út metrómegállótól Pesterzsébet, Pacsirtatelepre.
Így tehát a pesterzsébeti vonalak megmaradtak egyfajta mementónak, egy letűnt kor emlékeinek. Mivel Dél-Pest Budapestnek egy eléggé lenézett része, így fejlesztési pénzek sem érkeznek a régióba, ezért semmi sem történik. Elég csak abba belegondolni, hogy a legutolsó komoly fejlesztés a térségben a 3-as metró átadása volt, azóta csak hanyatlás van.
A villamosvonalak fejlesztése önmagukban is tudnának nyereséggel szolgálni, de igazán akkor mutatnák meg a hasznosságukat, ha egyéb fejlesztésekkel kerülnének összhangba. Ilyenek például az 5-ös metró, a Munkáskörút és az Albertfalvi híd megépítése, s a lakóövezetekben a forgalom csökkentése.
Most pedig térjünk rá arra, hogy hogyan lehetne a hálózatot fejleszteni. Alapszabály volt, hogy nem nulláról gondoljuk újra a hálózatot, hanem a jelenlegi állapotokból megpróbáljuk kihozni a legtöbbet, miközben felvázolunk egy jövőbeli, kicsit drágább, ugyanakkor jobban megtérülő és a jövőbeli fejlesztésekhez jobban igazodó beavatkozást is.
Gyors beavatkozás a végállomás áthelyezésével
Először is említsük meg, hogy a jelenlegi végállomás az úgynevezett semmi közepén ér véget, egy kis utcácskában, holott innen 3 perc távolságra van a Jahn Ferenc kórház, amely Csepel, Pesterzsébet, Kispest és az elővárosi települések egy részének az ellátásáért felelős. Gyakorlatilag minimális költségből oda lehetne vezetni a villamost, mivel rendelkezésre áll a hely a villamossíneknek végig. A jelenlegi Előd utcában lévő végállomás helyett egyszerűen rá lehetne kanyarítani a villamost az Alsóhatár útra, visszafelé irányban pedig ugyanúgy be lehetne kötni a jelenlegi Török Flóris utcában lévő sínpárba. A Török Flóris utca és a Virág Benedek utca közötti részen pedig a jelenleg kihasználatlanul álló zöld sávot is igénybe lehetne venni akár füvesített villamospálya használatával is, hogy a vonal elérje a kórházat.
A jelenleg parkolónak használt terület helyén lehetne a villamosvégállomás és a buszpályaudvar a környékbeli járatoknak, míg az autóparkolót könnyen át lehetne helyezni gyakorlatilag bárhová, mivel rengeteg alulhasznált terület áll rendelkezésre, de akár az út és a végállomás fölött egy parkolóházat is ki lehetne alakítani.
Ehhez kapcsolódóan minimális változtatásokat lehetne megvalósítani az érintett kereszteződésben.
Az új körforgalommal rendelkező kereszteződés
Feketével az utakat, narancssárgával a villamost jelöltem, a bordó csík azt jelzi, hogy ott lezárnánk a jelenlegi utakat, zsákutcákat létrehozva, a piros szaggatott pedig a körforgalom nagyjábóli elhelyezkedését mutatja. Ezen felül az Alsóhatár utcát összekötném az Eperjes utcával, hogy a kórház könnyebben megközelíthető legyen, s ezáltal a szűk utcákról egy kicsit levennénk a forgalmat, illetve a 23-as buszokat is könnyen meghosszabbíthatnánk a kórházig, ezáltal egy új átszállópontot létrehozva, míg a jelenlegi Ady Endre tér megszabadulna a buszvégállomástól.
Az újonnan nyitandó utca a forgalom elvezetésére
Az így meghosszabbított 23-as buszok az új, a Jahn Ferenc kórháznál létesítendő átszállópontnál végállomásozhatnának, ezzel sokaknak egy átszállást megspórolva.
Ezzel az új utcával egyébként lehetőséget teremthetnénk arra is, hogy a 99-es busz a Mátyás király tér helyett a Jahn Ferenc kórháznál végállomásozzon, ezzel egy egész településrészt bekötve a jobb kiszolgálásba. (A 99-es a Mátyás király térnél ráfordulna a Vasút sorra, majd az új utcán keresztül jutna el a kórháznál lévő végállomásra. Ezáltal arra is lehetőség nyílna, hogy a 99-es a Gubacspuszta városrészt ne csak egyirányban, hurokban járja körbe, hanem visszafelé is. Így felhagynánk a Mátyás király tér - Ady Endre tér - Mártírok útja útvonalat, s helyette a kórháztól a busz a Mátyás király tértől ugyanazon az útvonalon tudna menni, amerre jött, így kétirányú, sokkal kényelmesebb és gyorsabb lefedettséget biztosítva.)
Ezáltal a kórháznál lévő csomópontban lehetne az 51-es, 52-es villamosok, a 23-as, 23E és a 99-es buszok végállomása, s könnyebb átszállás lehetne a 36-os, 123-as és 135-ös buszokra.
Új vonal
Mint megígértem, a most következő részben pedig azt fogom bemutatni, hogy egy kicsit nagyobb összegű beruházással hogyan lehetne a jövő kihívásainak megfelelni. Márpedig a jövőben egy ideális állapot esetén nagyon máshogy nézne ki a város ezen része, ahogy ezen projekt korábbi részeiben is írtam. Az alapok, amiket számításba véve tervezünk:
Elkészül a Munkáskörút, s hozzá kapcsolódóan a Határ út végén egy híd Csepelre, onnan pedig Albertfalvára. Ezáltal a lokális forgalom marad csak a jelenleg is álló hídon Pesterzsébet és Csepel között, az átmenőforgalom pedig a városmagi területekről a városszélre kerül (Határ út). Illetve az 5-ös metró beruházása keretében enyhén módosul a metró útvonala és két új metrómegálló kerül kialakításra. Az egyik a Baross utca-Határ út kereszteződésében, a másik pedig a Baross utca-Topánka utca kereszteződésében.
Ez az illusztráció még a régi-régi posztomból van, ami csak szemléltetni kívánja a majdani 5-ös metró megállóinak a helyét.
Ahhoz, hogy egy villamosvonal nyereségesen és kihasználtan üzemeljen, bizony kellenek emberek. Márpedig csak ott van nagyobb forgalom, ahol vagy sokan laknak vagy sokan mozognak. Ilyen terület Pesterzsébeten a Városháza környéke és az ott lévő lakótelep. Márpedig ezeket a villamosok jelenleg tiszteletreméltóan elkerülik és csak érintőlegesen vonulnak el a legszélén. Mégpedig úgy, hogy még véletlenül se nyújtsanak okot arra, hogy valaki felüljön rájuk.
Így a változtatás célja az lenne, hogy a villamosvonal nagyobb forgalmat hordozzon, illetve elérje a település fontos csomópontjait, fontos intézményeit. Így a lakótelepet nagyjából feltárná, a Városházát, a kormányhivatalt, a főpostát és a bevásárlási lehetőségeket könnyebben elérhetővé tenné, s mindemellett a jövőbeni fejlesztésekhez is biztosítaná az átszállókapcsolatot. Nem mellékesen pedig sokaknak jelenthetne valódi alternatívát a buszok helyett.
Narancssárgával a Pacsirtatelep felé tartó jelenlegi útvonal, pirossal a Pacsirtatelep felől visszafelé tartó villamosok jelenlegi útvonala, kékkel az általam javasolt új útvonal, zölddel pedig a visszafelé útvonal bekötése az új vonalba.
Az elképzeléseim szerint a jelenlegi Török Flóris utcai útvonal helyett a villamosok a Baross utca - Topánka utca - Vörösmarty utca útvonalon jutnának el a végállomásukra. Visszafelé pedig az Ady Endre utcából nem kanyarodnának rá a Nagysándor József utcára, hanem az Ady Endre utca - Kalmár Ilona sétányon keresztül jutnának el a Vörösmarty utcán vezetett sínpárhoz. Ezzel teljesen bekötve a lakótelepet és sokak számára vonzóvá tenni a villamost.
Ezután felhagynám a Nagysándor József utca - Jókai Mór utca részét a huroknak, mert a forgalma teljesen jelentéktelen, miközben a villamos közlekedése több problémát okoz, mint amennyit kezel. A Nagysándor József utcán a 151-es busz helyettesítené a villamost és a megállóit kiszolgálná. Illetve ellenirányban a Bajza utcánál egy buszmegálló kialakítása ajánlott. A Jókai Mór utca Nagysándor József utca és Kossuth Lajos utca közé eső részén jelenleg is megfelelő alternatívák állnak rendelkezésre, míg a maradék részét egy egyszerű húzással lehetne pótolni. A 123-as busz a Mártírok útja - Kossuth Lajos utca - Jókai Mór utca - Határ út útvonalon való kétirányú közlekedtetésével megfelelően, sőt jobban lehetne pótolni a jelenlegi villamost, illetve a piac elérését könnyebbé tenné sokaknak, míg a 123-as jelenlegi vonalán a 148-as és a 66-os továbbra is biztosítaná a megfelelő kapcsolatokat.
Így a közlekedési oldalról le is tudtuk a problémákat. Mi akadálya van még a projektnek? A Vörösmarty utca egy része le van zárva és a gyerekeknek játszótér van kialakítva. Ez könnyen áthelyezhető a Nagy Győri István közbe:
Ezen túlmenően pedig a Vörösmarty utca elejénél található egy jelentős szintkülönbség, de ennek leküzdése hosszabb távon elnyújtható, míg a villamos vonala fölött egy részen a sétálóutca is megtartható. Illetve a projekt során bizonyos parkolóhelyek megszüntetése szükséges, de a környéken elegendő kihasználatlan terület áll rendelkezésre ezek pótlására. Így tulajdonképpen nagyobb bonyodalom nélkül megoldható lenne a vonal kialakítása.
A végtermék pedig vonalvezetésileg így nézhetne ki az 51-es villamos esetében:
Így pedig az 52-es villamos:
A megállók kiosztása pedig nyilvánvalóan követi az adottságokat, az iskola/óvoda elérhetőségét az Ady Endre utcánál, az Okmányiroda/kormányhivatal, a Csili Művelődési Központ és a főposta elérhetőségét a Nagy Győri István utcánál és így tovább:
Mit gondoltok ti? A szerző egyébként pesterzsébeti lakos.