Gombóc mondja

Gombóc mondja

Budapest elmaradottsága V. rész - Mi lesz veled, főváros?

2021. november 02. - gomboc r2r

Hogy rohan az idő! A legutóbbi összefoglaló óta immár kettő év is eltelt, így kedvenc sorozatom újabb része megérkezik. Ideje számot vetni, hogy mi történt külföldön és mi NEM történik itthon.
Kattints az első, a második, a harmadik és a negyedik részhez!

Az immár szokásos táblázat, ami tökéletesen mutatja az elmaradottságunkat. (Egyébként érdemes összevetni az előző posztok táblázataival.)

Főváros Budapest Bécs Prága Bukarest Varsó
Lakosság 1 752 286 fő (2019. jan. 1.) 1 840 573 fő   (2016. jan. 1.) 1 308 632 fő   (2019. jan. 1.) 1 883 425 fő   (2011) 1 764 615 fő   (2018. jan. 1.)
Terület 525,13 km² 414,9 km² 496 km² 228 km² 517 km²
Hálózat hossza 38,6 km 83,1 km 65,5 km 76 km 35,5 km
Állomások száma 52 109 61 61 34
Utolsó előtti bővítés 1990 (3,4 km) 2013 (4,2 km) 2008 (4,6 km) 2017 (2,1 km) 2019 (3,1 km)
Utolsó bővítés 2014 (7,4 km) 2017 (4,7 km) 2015 (6,1 km) 2020 (6,87 km) 2020 (3,4 km)

 

Bécsben legutóbb 2017-ben adtak át új metrószakaszt, ugyanakkor ne gondoljuk, hogy azóta a sikereiken ülnek a szomszédok. Jelenleg az U2-es vonal felújítása zajlik annak érdekében, hogy képes legyen fogadni az U5-ös vonal szerelvényeit, amelyek az itthoni 4-es metróhoz hasonlóan vezető nélküli üzemben fognak közlekedni. Az U5-ös építését megkezdték, a tervek szerint legkorábban 2025-ben nyílhat meg az első elkészült szakasz. Ezen kívül az U2-es hosszabbítása is folyamatban van, a várakozások szerint 2027-re elkészülnek. De még ez sem a vége, ugyanis a későbbiekben hosszabbítanák az U5-öst, amire már a tervek is megvannak. Egyébként érdemes megnézni hogyan kommunikálnak valamit Ausztriában.

Prágában jelenleg a D-vonal építése zajlik, amelynek átadását jelenleg 2027-re teszik. Ez a vonal is vezető nélküli járművekkel lesz felszerelve, az építés költségeit jelenleg mintegy 750 milliárd forint körüli összegre teszik. Ez 10 állomást foglal magában 11 km-en. Az első, 2027-re elkészülő része 2 állomást és a köztes vonalat jelenti az egyéb szükséges építményekkel és szerelvényekkel, mintegy 200 milliárd forint értékben.

Bukarestben éppen 2020-ban adták át a legújabb metrószakaszt, 10 új állomással, 6,87 km hosszú növekménnyel. De ők sem ülnek a babérjaikon, jelenleg is készül egy 1,6 km-es hosszabbítás, amely 2 új állomást ad majd hozzá a jelenlegi hálózathoz. Ezen felül már két projektről is hallani, amiknek a megvalósítását szeretnék elérni. Egyelőre úgy néz ki, hogy az M6-os meghosszabbítását a reptérre lefújták, de mivel a kormányok mostanság jönnek és mennek Romániában, a döntés bármikor változhat. Az M5-ös meghosszabbítása pedig továbbra is terítéken van.

Varsó a rendszerváltás után fogott neki a metróhálózat megépítésének, addig ugyanis semennyi sem volt a lengyel fővárosban. 30 év alatt építettek majd 36 km metrót és 34 állomást. Össze sem mérhető, hogy mennyi munkát beletettek ebbe a projektbe. Az eddigi legutolsó hosszabbítást 2020-ban adták át, amellyel 3,4 km-nyi új vonal került átadásra az utazóközönség kiszolgálására. De ezen túlmenően is folytatódik az M2 kiépítése, amely várhatóan 2023 környékén fejeződik be, s 5 új állomást fog hozzáadni a jelenlegi rendszerhez. Ennek elkészülése után pedig megindul a harmadik metróvonal építése újabb 6 megállót hozzáadva a jelenlegihez.

Eközben nézzük meg Budapestet. A 2000-es évek közepén indult utoljára metróprojekt. Azóta komolyabb pénzt nem öltek a budapesti tömegközlekedés fejlesztésébe. (A 3-as metró felújítása nem fejlesztés, hanem karbantartás). Hiába ígérték a 3-as metró meghosszabbítását is, abba sem kezdtek bele. Hiába ígérték a Kisföldalatti felújítását és meghosszabbítását, abba sem kezdtek bele. Hiába ígérték a HÉV-ek átalakítását, abba sem kezdtek bele. 2-3 évente készíttetnek egy újabb papírt, mert az meg van olcsón, s lehet ígérgetni, de azt kell látnunk, hogy 2010 óta Budapest felett bealkonyodott. Nem csoda, hogy a várost ellepik az autók, egyszerűen nem történik semmi, ami a közlekedés elmaradottságán segíthetne. 

Igen, jól olvastad. A buszágazat számára történt egy kis tűzoltás, de még mindig ott tartunk, hogy a BKV gyakorlatilag bármilyen elérhető állapotú buszt kiküld a forgalomba. Már a Demszky által a 2-es metró felújításakor beszerzett Volvók is 20 évessé érnek, miközben még mindig nem sikerült lecserélni a magaspadlós Ikarus-okat, ahogy a használtan beszerzett buszok kiváltása sem megy. Bukarest 10 éve lecserélte a teljes buszflottáját, s ha így haladunk tovább, előfordulhat, hogy majd Bukarestből kell beszerezni használt járműveket...

A villamoságazatban történt egy minimális állományfrissítés, a CAF által szállított villamosok ugyanakkor még mindig csak egy részét jelentik a flottának. A csehszlovák Tátrák immár a 3. teljeskörű felújításukat kapják, mivel előre láthatóan még 10 évig biztosan szükség lesz rájuk. Az itthon hannoveriként ismert járművek felújítása is egyre valószínűbb, sőt, már kísérleteket is folytatott a BKV ebben az irányban. Velük is még 10 évig biztosan számol a BKV. Ezek a villamosok 20 évvel ezelőtt kezdtek érkezni használtan Budapestre!!! 20 éve!! Nagyon úgy néz ki, hogy Budapesten többet fognak közlekedni, mint eredeti helyükön...

Lehet látni, hogy a környező országok elhúznak mellettünk. Egyszerűen ezermilliárdok hiányoznak a budapesti közlekedésből és most nem csak arról van szó, hogy járműveket kellene venni. Hiányoznak járművek, infrastrukturális beruházások (mint például vasúti átjárók, végállomási megoldások, vasúti bújtatások a keresztbejárás helyett, kocsiszínek felújítása, építése, s még rengeteg minden...), mindennapi használatot elősegítő projektek (okos megoldások, digitális jegy, liftek), sok minden. Még felsorolni is sok. Elég csak kimenni a Nyugatiba és látni, hogy még a peronok sincsenek egy szintben a járművekkel, hogy manuálisan állítják a váltókat...

Az elmúlt 10 évben szinte nem történt semmi. 1 kocsiszín megújult, 1 teljesen új épült, az 1-es villamos pár megállóval elért a Kelenföldi pályaudvarra... éééés ennyi. A 4-es metró első fázisa készült el, ami a 2000-es évek közepén indult, de továbbépítés helyett félbehagyták... A Fonódó-projekt készült el, ami csak minimális építkezés volt és még Demszkyék készítették elő. Mindezt úgy, hogy közben felépült 3 teljes városrész a semmiből, 3 másik pedig hamarosan elkészül. Komplett ipari területek alakultak át, városmagok tolódtak el, utazási szokások változtak, de mindezek felett tízezrek, sőt már szinte százezer ember költözött ki az elővárosokba Budapestről, miközben a helyüket folyamatosan veszik át a fővárosban mások.

Ha nem akarjuk, hogy a főváros tényleg totálisan összeomoljon közlekedésileg és a XX. században ragadjon a 2030-as években is, akkor egy potenciális kormányváltás után tucatjával kell nekiállni a projekteknek, mert nem lesz hogyan közlekedni a városban. Ez nem csak ciki, hanem összehasonlítva akár más kelet-európai fővárossal, totális versenyhátrányt okozhat a fővárosnak. Márpedig ha a főváros versenyhátrányba kerül, akkor az ország is, tekintve, hogy Budapest és környéke felelős a fél magyar GDP-ért.

süti beállítások módosítása