Gombóc mondja

Gombóc mondja

Magyar, Közöd? - Nyista vasúti járműbeszerzés

2022. december 30. - gomboc r2r

Mindig vicces látni, hogy mennyire hülyék még a kormányzáshoz is a Fideszes bűnbandák, pedig már lett volna egy évtizedük beletanulni....

Ugyebár bevezették a rendeleti kormányzást, mert az nagyon kényelmes. A normális, parlamenti elfogadáshoz a törvényeknek át kell menniük egy szűrőn, ami a jogfolytonosságot és jogegységességet hivatott szolgálni. Persze ez sem tökéletesít semmit, de legalább a legnyilvánvalóbb baromságokat segít kiszűrni a rendszerből.

Nézzük például a legújabbat. Magyar Közlöny 2022. 220. szám:

 

Ahhoz, hogy értsük miről van szó, meg kell nézni az eredetit:

1435/2022. (IX. 7.) Korm. határozat

a vasúti személyszállítás járműállományának korszerűsítésével összefüggő feladatokról

A Kormány a vasúti személyszállítás versenyképességének javítása, a környezeti fenntarthatóság, valamint a magas színvonalú vasúti személyszállítási szolgáltatások nyújtásához szükséges korszerű gördülőállomány megteremtése érdekében

1. a) a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 29/C. § (1) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva jóváhagyja, hogy a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MÁV-START Zrt.) legfeljebb 50 darab két áramrendszerű, 230 km/óra maximális sebességre képes villamos mozdony beszerzése érdekében az EUROFIMA Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól legfeljebb 70 000 000 000 forintnak megfelelő összegű – jelen kormányhatározat megjelenésének napján érvényes MNB euró-középárfolyam alapján átszámított – euróban denominált hitelt vegyen fel a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 9. § (1) bekezdése szerinti hozzájárulás rendelkezésre állása esetén;

b) egyetért azzal, hogy az a) alpont szerinti hitel tőkeösszege, valamint annak kamatai, jutalékai és járulékai visszafizetéséért a Vtv. 29/C. § (1) bekezdése alapján a magyar államot 100%-os mértékű kezesség terhelje;

c) a Vtv. 29/C. § (2) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva az 1. pont b) alpontja szerinti állami kezességvállalás kapcsán a díj fizetését elengedi;

d) felhívja a technológiai és ipari minisztert, hogy az 1. pont a) alpontja szerinti hitelszerződés megkötése után tájékoztassa a pénzügyminisztert annak tényleges, főbb paramétereiről;

Felelős:

technológiai és ipari miniszter

Határidő:

a hitelszerződés megkötését követően azonnal

e) felhívja a technológiai és ipari minisztert, hogy gondoskodjon arról, hogy a MÁV-START Zrt. az 1. pont a) alpontja szerinti hitelt legfeljebb 50 darab két áramrendszerű, 230 km/óra maximális sebességre képes villamos mozdony beszerzésére fordítsa a közszolgáltatásnak minősülő vasúti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának további emelése érdekében, azzal, hogy a mozdonyok megrendelése legkorábban a 2. pont a) alpontja szerinti személyszállító kocsik megrendelésével egyidejűleg történjen;

Felelős:

technológiai és ipari miniszter

Határidő:

a felmerülés ütemében

2. a) felhívja a technológiai és ipari minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az országos közlekedésszervező – a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2007. október 23-i 1370/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 5a. cikk (2) bekezdés a) pontja szerinti, a közszolgáltatásokat megrendelő szervezet által rendelkezésre bocsátott gördülőállomány-modellben – készítse elő és folytassa le 39 db + 10 db opciós darabszámú, az 1. pont a) alpontjában meghatározott mozdonyokkal kiszolgálható és kompatibilis, belföldi és nemzetközi távolsági személyszállítási szolgáltatás nyújtására vezérlőkocsis üzemben alkalmas, európai tanúsítványokkal és hatósági engedélyekkel rendelkező, 230/km óra maximális sebességre képes, legalább hét kocsis új gyártású vasúti távolsági személyszállító szerelvény szolgáltatásként történő biztosítására vonatkozó feltételes, tárgyalásos közbeszerzési eljárást, mely magában foglalja az 1. pont a) alpontja szerinti mozdonyok szolgáltatási szerződés időtartama alatti teljes körű műszaki karbantartását is;

Felelős:

technológiai és ipari miniszter

Határidő:

az eljárás megindítására 2022. december 31.
az eljárás lefolytatására 2023. március 31.

b) felhívja a technológiai és ipari minisztert, hogy a 2. pont a) alpontjában meghatározott közbeszerzési eljárás lefolytatását követően készítsen előterjesztést a Kormány részére az eljárás eredményéről és a konstrukció átfogó finanszírozási körülményeiről.

Felelős:

technológiai és ipari miniszter

Határidő:

a közbeszerzési eljárás lefolytatását követően azonnal

Tehát akkor ebből töröljük a 2. pontot, ami az InterCity-szerelvények beszerzését tette volna lehetővé. Vitézy annó nagy dirrel-durral bejelentette, hogy milyen csodák fognak történni, aztán most a megvalósítás kezdete előtt másfél nappal kurvanagy csöndben lefújják az egészet. Honnan ismerős ez? Jah igen, ugyanezt játszották el a HÉV-szerelvényekkel is, pedig akkor még Vitézy is hivatalban volt. Tehát igazából semmi köze az egésznek ahhoz, hogy átszervezték a minisztériumi jogrendet.

De ez még nem minden, ugyanis a legjobb része most jön az egésznek. Aki elsőre kiszúrta, annak pacsi, aki nem szúrta ki, annak elmagyarázom. (Nem, nem a Technológiai és Ipari Minisztérium megszüntetése az, ugyanis Lázár beruházási minisztérium jogfolytonosan átvette.)

A probléma az 1. pont e) alpontjának legvégén jelentkezik:

e) felhívja a technológiai és ipari minisztert, hogy gondoskodjon arról, hogy a MÁV-START Zrt. az 1. pont a) alpontja szerinti hitelt legfeljebb 50 darab két áramrendszerű, 230 km/óra maximális sebességre képes villamos mozdony beszerzésére fordítsa a közszolgáltatásnak minősülő vasúti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának további emelése érdekében, azzal, hogy a mozdonyok megrendelése legkorábban a 2. pont a) alpontja szerinti személyszállító kocsik megrendelésével egyidejűleg történjen

Tehát azt mondja, hogy a mozdonyokat legkorábban akkor lehet megrendelni, amikor a 2. pont alapján megrendelik a kocsikat is. Na most a 2. pontot úgy ahogy van, eltörölte a Kárpátok Modern Géniusza, de az 1. pont e alpontjának a változtatásáról nem rendelkezett, ergó egy jogilag nem létező időponthoz köti a beszerzést. Vagyis nem történhet meg. Vagyis a mozdonybeszerzést is eltörölték úgy, hogy igazából nem törölték el.

Na most erre a "hibára" hivatkozva gyakorlatilag akármeddig el lehet késleltetni a mozdonybeszerzést. Azt sajnos nem tudom, hogy direkt így csinálták, avagy nem tervezik lehívni a hitelt és a mozdonyokat, vagy csak pusztán hülyék a kormányzáshoz és csak random hoznak rendeleteket. Bármelyik is igaz, nem vet túl jó fényt a kormányra.

De felhívnám a figyelmet az eredeti rendelkezés egy másik részére is:

 "1. a) a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 29/C. § (1) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva jóváhagyja, hogy a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MÁV-START Zrt.) legfeljebb 50 darab"

Létrehoznak egy hitelkeretet, amiből gazdálkodhat a vasút, majd a hitelkeretet ismét felülről korlátozza a megrendelhető mozdonyok számában. Aki ezt írta vagy kitalálta, az vagy hülye vagy egyszerűen csak rosszindulatú. Miért korlátoznám, hogy valaki a számára jóváhagyott keretből hány darab járművet vehet maximum? Ugyanis ezzel gyakorlatilag megágyazok egy olyan beszerzésnek, ahol a jelentkező pont akkora árat fog mondani, ami még belefér a hitelkeretbe, holott az is előfordulhat, hogy akár olcsóbban is meg lehetne szerezni ezeket a járműveket és ezáltal nem csak 50-et, de akár 55-öt is meg tudna rendelni az ár változása miatt. De az elbaszott törvény ezt nem engedi.

De igazából jelenleg mindegy is, ugyanis amíg nem változtatnak az 1. ponton is, addig nem lesz járműbeszerzés. Na nem mintha igyekezne az állam tenni valamit az ügyben... Sokkal fontosabb a vármegye és a főispán.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr8118014364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.12.30. 21:02:10

.... ööö..... dehaagyurcsánylenne.....!!!!

gigabursch 2023.03.07. 09:12:05

Aki a rendelet és a határozat között nem tud különbséget tenni, az inkább kevesebbet beszéljen.
...Butaságokat...
süti beállítások módosítása