Gombóc mondja

Gombóc mondja

2-es villamos Pesterzsébetre

2022. augusztus 19. - gomboc r2r

Mindig nehéz nekikezdeni egy bejegyzés megírásának, de most különösen. Itt van egy "fejlesztés", ami rendkívüli mértékben befolyásolja Dél-Pest közlekedését, de egyszerűen annyira komplex az egész, hogy nehéz egyszerűen és érthetően megfogalmazni úgy, hogy ne legyen rendkívül hosszú maga a bejegyzés. A téma: a fővárosi önkormányzat 2B néven új járat beindítását tervezi Pesterzsébet, Pacsirtatelepről a Jászai Mari térre.

Kezdjük ott, hogy megépült a Soroksári út és a Haller utca sarkán a villamos bekötése a másik irányból is, így immár közvetlenül lehet a Haller utca felől a belváros felé menni a villamossal. Ez jól jött a metrópótlásnál, mert így tudtak egy alternatívát kínálni az utasoknak a Nagyvárad tértől a város felé. Viszont ennek nyomán kitalálták, hogy így a 2-es villamost el lehet ágaztatni és a Mester utcánál dél felé irányítva Pesterzsébetre ki lehet hozni. Ezt egyébként a VEKE szorgalmazta már jó ideje, én meg azóta röhögtem rajtuk.

Miért nevettem ezen az ötleten? Nos, el kell árulnom, hogy ekkor még bőven pesterzsébeti lakosként éltem életem és konkrétan azon a környéken, ahol a 30-as, izé, 21-es, na, 51-es villamos jár. Ráadásul viszonylag gyakran mentem a Lurdy Házba és a Mester utcába is, ezért az 51-es villamos önmagában egy könnyed, átszállásmentes kapcsolatként mindig ott állt opcióként, de szinte soha nem használtam. Miért? Mert szar. Lassú, ritkán közlekedik, megbízhatatlan, ráadásul a hurokban való közlekedésnek köszönhetően valakinek vagy odafelé jó vagy visszafelé. Egyszerűen sokkal egyszerűbb volt körbemenni, mint ezzel a villamossal direktben. Kábé ahhoz az élményhez tudnám hasonlítani, mint amikor egy Lőrincen, a Béke térnél lakó embernek azt mondod, hogy az 50-es villamos gyorsvillamos. Örülhetsz, ha csak kiröhög.

Na de félre a személyes élményekkel, térjünk rá a tényszerű tájékoztatásra. Alább látható a tervezett villamosvonal, a nagyjából várható utazási idővel.

2-esvili2_1.png

Ezzel egy újabb rendkívül hosszú villamosvonal kerül létrehozásra, ami ráadásul több problémát okoz, mint amit megold. (Egyébként a rekordhossznak a közelébe sem ér, azt továbbra is a Törökbálinti HÉV, oppardon, a 41-es villamos tartja a maga 18,5 km-es hosszával.) 

Milyen problémákat generál ez a terv?

  • Hossz és pontosság
  • Közvágóhíd kiszolgálása
  • 2M villamos jövője
  • 51-es villamos jövője
  • 52-es villamos jövője
  • Pacsirtatelep végállomás sorsa

Hossz és pontosság

A villamosoknak és úgy egyáltalán a kötött pályán közlekedő járműveknek az egyik hátulütője az, hogy ki vannak téve az adottságoknak. Nem tudnak kikerülni valamit, ha az a villamospályán áll, a villamosok könnyen feltorlódnak egymás mögött, s ha egyszer elkezd késni, onnantól kezdve egyre tovább és tovább görgeti a késést. Ezeket a problémákat általában úgy próbálják a minimumra szorítani, hogy önálló, zárt pályán közlekedtetik a villamost, s a lehető legkevesebb lámpás kereszteződést alakítják ki.  Mindezek mellett pedig plusz perceket hagynak a menetrendben azért, hogy ha valahol megcsúszna kicsit a jármű, akkor legyen hol lefaragni belőle és ne közlekedjen végig késéssel.

Ezen felül pedig azoknál a vonalaknál, ahol ugyanazon az útvonalon több villamos is közlekedik, ott szoktak hagyni időt a becsatlakozás előtt, hogy valamelyik villamos ha megkésik, ne verje végig az összes többi arra közlekedő járművet. Na mármost ezek csak tovább lassítják az amúgy sem bődületes sebességű villamosokat, s ezáltal gyakorlatilag városnéző vonalakká silányulnak. Márpedig ezek nem ideálisak a mindennapos közlekedésben, nem utasvonzóak, sőt, inkább taszítják az utasokat, mert az idő pénz. Tehát nem érdemes versenyképes menetidőt elvárni ettől a meghosszabbított 2-es villamostól.

Sem pontosságot, tekintve, hogy merre közlekedik. Gondoljunk csak bele, hogy megszámlálhatatlan mennyiségű lámpás kereszteződésen kell átverekednie magát, miközben a vonal nagy részén az autókkal közös sávon közlekedik. Aztán ott van a tény, hogy egész Pesterzsébeten nem lehet félreállítani az útból egy meghibásodott villamost, s egy hely van, ahol fordulni tudnak a járművek, ha baj van.

2b_terkep1.jpgAz új vonalhálózati térkép

Közvágóhíd kiszolgálása

A sima 2-es villamos végállomása a Közvágóhídnál van. Amennyiben meghosszabbítják Pesterzsébetre, az azt jelenti, hogy kevesebb 2-es villamos fog a Közvágóhídnál végállomásozni. Ez abból a szempontból problémás, hogy a H6-os Ráckevei HÉV csak idáig hozza be az utasait, márpedig innen csak a 2-es és a 24-es villamos közlekedik a város felé. Márpedig a jelenlegi elképzelés szerint a jövőben megmaradna a jelenleg 2M név alatt közlekedő villamos, ami szintén elkerüli a Közvágóhidat. Tehát jelentősen megritkul az innen induló járatok száma.

Ha úgy számolunk, hogy a 2-es villamoson 5 indulásból az egyik megy Pesterzsébetre, az egyik pedig a Keletihez, akkor az már hirtelen 40%-os teljesítménycsökkenés a Közvágóhídnál csak a 2-es villamoson. És akkor még ott van a tény, hogy ha a Jászairól a Keletihez megy a villamos, akkor ugyanabban az időben nem fog 24-es villamos indulni Közvágóhídról a Keletihez. Tehát így a 24-esen is teljesítménycsökkenés tapasztalható a Közvágóhídnál. 

Mondjuk egy adott időszak alatt indulna 5 db 2-es villamos és 2 db 24-es villamos, akkor az új elosztás szerint kiesik a 2 db 2-es vili, ami máshova megy, illetve kiesik az egyik 24-es. Tehát a 7 indulásból marad 4 a Közvágóhídnál. Ez jelentős kínálatcsökkentést jelent itt, miközben a H6-os HÉV-vel érkező utasokat tovább kell szállítani. Márpedig 1 HÉV szerelvény önmaga megtölt 2-3 villamost.

2M villamos jövője

A fenti példából látszik, hogy itt nem csak arról van szó, hogy kész a hálózat összekötése, akkor mehet a villamos és kész, hanem komoly számításokat kellett végeznie a megrendelőnek ahhoz, hogy az optimális állapotot fenn tudja tartani. Például, hogy a 2M villamos mekkora teljesítménnyel fog közlekedni a jövőben. Azaz hány indulást áldoznak fel a sima 2-es villamosból és hányat a 2M-ből ahhoz, hogy a pesterzsébeti 2B járat megfelelő mennyiségben közlekedjen. Mert az nyilvánvaló, hogy a 2M teljesítményéből vissza kell fogni ahhoz, hogy a közös szakaszon ne érjenek egymásba a villamosok.

Viszont ha kevesebb 2M-es járat lesz, akkor viszont ügyelni kell arra, hogy nem érdemes túlságosan megritkítani, különben semmi értelme nem lesz, csak bonyolítja a közlekedést és a közlekedés tervezését. Nem fog senki negyedórát várni a 2M-re, ha átszállással hamarabb odaér. De ugyanez igaz a 2B-re is. Ha gyorsabb átszállással megoldani, akkor teljesen felesleges ezt a járatot létrehozni. Márpedig a 2M-nek köszönhetően nem olyan vészes az átszállás a Haller utca/Mester utca sarkánál. Tehát nem érdemes túlbonyolítani csak azért, hogy mondhassuk, hogy ezt is lehet, miközben nincs gyakorlati jelentősége.

51-es villamos jövője

Ugyanez igaz az 51-es villamosra is. Ha beindul a 2B, akkor az 51-es villamos Mester utcában lévő önálló részén majd csökkenni fog a teljesítmény, hiszen azok az 51-esek átalakulnak 2B-vé és a Jászaira mennek. Viszont így a Mester utcának pont a belvárosi végén ritkul a kiszolgálás, miközben itt kevesebb az alternatíva. Mindezt úgy, hogy ezen a részen a tervek szerint fokozatosan felszámolnák a gépkocsi-forgalmat, tehát megnőne a kereslet a tömegközlekedés felé. Persze ezt lehet ellensúlyozni az 51A villamossal, de annak komoly határai vannak, mivel az egy borzasztó forgalmas kereszteződésben fordul, így eléggé kötött, ezért nehezen nevezhető optimális megoldásnak.

Amint a bevezetés után láthatjuk, ezt a lehetőséget el is vetették, az 51-es villamos megmaradt.

52-es villamos jövője

Hasonló szerepben van az 52-es villamos is, mivel ennek a villamosnak a szerepe a hurok bekötése a Határ út metrómegállóhoz. Viszont a 2B bevezetésével a hurokban a kínálat eléggé megnövekszik, így adott a félelem, hogy az 52-es és ezáltal a 3-as metró elérhetősége nehezebbé válik ezáltal. Mivel az 52-es önálló szakasza gyakorlatilag nem generál forgalmat, ezért a járat megmaradása konkrétan attól függ, hogy mekkora a kereslet a hurok irányából a Határ úthoz. Ez és a 2B pedig egymással versenyez szolgáltatás-ügyileg, ami egyiküknek sem túl jó. De lesz még szó versenyről később.

Pacsirtatelep végállomás sorsa

Egy korábbi bejegyzésemben már beszéltem arról, hogy a végállomásnak a jelenlegi helyén semmi értelme nincsen, viszont minimális beavatkozással kialakítható lenne egy városszéli átszállópont, amely a villamosvonalaknak is értelmet adhatna. Na most a probléma az, hogy a 2B járat miatt az itteni villamosvégállomásba is beruháztak, hogy a nagyobb forgalmat ki tudja szolgálni. Ez a beruházás pedig totálisan felesleges volt, de emiatt a járat miatt szükséges volt. Ha ezt nem vezetik be, nem kellett volna ide pénzt elszórni. De most itt beruháztak, ezért esély sincsen arra, hogy a közeljövőben ezzel a végállomással bármi hasznos történhessen. Gyakorlatilag ez az értelmetlen fejlesztés kinyírta az értelmes fejlesztést...

Pacsirtatelep végállomás helyett irány a kórház

51-es_masik_vonalazott_neves.png

Előző bejegyzésemben nagyobb terjedelemben foglalkoztam azzal, hogy mit lehetne kezdeni a pesterzsébeti hurokkal, illetve a totálisan értelmetlen végállomással. Légvonalban 600 méternyire található a jelenlegi végállomástól Dél-Pest egyik legfontosabb épülete, a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet. Pesterzsébet, Csepel, Kispest és Soroksár fő egészségügyi intézménye, mégis a villamosvonalak 1 megállóval előtte véget érnek. Miért? Mert régen így épült ki és azóta sem nyúltak hozzá.

Versenyképesség?

Igen, tudjuk, sokszor hallottuk, hogy magyar emberek szeretik a közvetlen járatokat. Csak az a baj, hogy ez nem teljesen igaz. Ki kell egészíteni azzal, hogy a magyar emberek az utazási időt jobban értékelik, mint az átszállásmentességet. Márpedig ez a járat nem igazán veszi fel a versenyt. A 2B villamosnak (amit amúgy 28-asnak olvas elsőre mindenki... miért nem lehetett 2Y?) a végállomásról 38 perc kell a Boráros térre, míg a lassú 23-as busz az Ady Endre térről 27 perc alatt ott van. Ez 10 perc különbség. Még átszállással együtt is jobban megéri. Főleg ha nem a Borároson, hanem mondjuk a MÜPA-nál száll át az ember.

De beszélhetünk a 223M járatról is, ami sokkal messzebbről indul, mint a villamos, mégis 31 perc alatt a Borároson van. A rendes összehasonlítási alapként kezelhető kórházi megállótól csak 28 perc. 10 percet ver a villamosra. Mindezt úgy, hogy a busznak az út nagyobb részén külön buszsávja van, a villamos pedig nagyon sok helyen tud lekésni lámpaprogramot, s emiatt teljesen megbízhatatlan a menetrendi ígért 38 perc. Arról nem is beszélve, hogy a hurok jó része teljesen megbízhatatlan, mivel ki van téve a gépkocsi-forgalomnak.

De érdemes megemlíteni az 53 percet a Jászai Mari térre is. Ha jár a 3-as metró metró, akkor ugyanezt többszöri átszállással is meg lehet csinálni... 52-es villamos a Határ útra 25 perc. Átszállás 4 perc. Nyugatiig a metróval 17 perc. Ez eddig 46 perc. Innen a Jászai 1 megálló a 4-6-tal, átszállási idővel együtt is meg lehet csinálni 7 perc alatt.

Szóval igazából az egész fejlesztésnek lett hirdetve, de igazából visszalépés. Mind menetidőben, mind kiszolgálásban. A feleslegesen elköltött pénzről nem is beszélve...

süti beállítások módosítása