Az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) pályázatot hirdetett ki még tavaly elektromos kerékpárok vásárlásának támogatására. A terveik szerint havonta újra és újra nyitnak meg lehetőséget pályázásra. Tök jó, nem de? Nem. Tényleg nem.
Az elmúlt időszakban ez a csodálatos lehetőség elment mellettem, de most egy kicsit jobban utánanéztem ennek az egész ügynek és azt kell mondanom, hogy az egész egy nagy kalap fos. Zsebpénz a haveroknak. Miért? Nézzük:
A pályázatban két eltérő felépítésű kerékpár-fajta van megjelölve, ami nagyjából le is fedi a lehetőségeket, tehát nem korlátoz, csak másfajta feltételeket szab meg ezeknek. Ez rossz? Nem, ez nem rossz, teljesen érthető, mivel árkategóriában eltérőek. Nem megyek bele a részletekbe, hogy mi micsoda, aki akarja, úgyis utánanéz. Az egyik a pedálszenzoros (ez az olcsóbb kategóriájú), hívjuk "P"-nek, a másik pedig a nyomatékszenzoros (ez nyilván a drágább), hívjuk "N"-nek. Mennyibe kerülnek ezek? A "P" belépőára a Decathlonnál jelenleg 260 ezer Ft, ez alatt én nem találtam semmit. Ez a belépőárú modell, de akár 400-500 ezer Ft-ba is kerülhet egy ilyen kerékpár. Az "N" belépőára 400 ezer forint, ez alatt én nem találtam, de ez tényleg a legolcsóbb modell, egy normális darab már 600-700 ezer Ft-ba kerül, míg egy felsőpolci 900 ezer Ft körül van.
Húzós árak, na de legalább van támogatás! Mondjuk... A pályázat során egyének egy darab kerékpárra kérhetnek támogatást (ez rendben is van), mely során a támogatás a kerékpár árának maximum 50%-át teheti ki. Tehát jó esetben csak a bringa árát kell kifizetni, nem hangzik rosszul. Na itt jön a buktató, ugyanis a pályázatba beépítettek egy maximálisan adható összeget ezekre. A "P"-jelű, olcsóbb bicajok esetében maximum 90 ezer Ft adható támogatásként, míg az "N"-jelű, drágább esetén maximum 150 ezer Ft. Na akkor nézzük ezt meg újra!
"P"-jelű kerékpár esetén, ha a legeslegolcsóbbat akarod megvenni, ami 260 ezer Ft, kaphatsz 90 ezer Ft támogatást, ez a teljes összeg 35%-a, maximum. Nem 50, 35%, a legolcsóbb modell esetében. Ha mondjuk kinézel egy normálisat, amit tényleg megéri megvenni, nagyjából 350 ezer Ft-os árral, a 90 ezres támogatásod már csak 25%-a az árnak, pont a fele annak, amire gondolnál.
"N"-jelű kerékpár esetében a minimum ár 400 ezer Ft, az adható támogatás 150 ezer Ft, tehát az ár 38%-a, míg egy normális 600 ezer forintos canga esetében ez már csak 25%, megint. Esélyed sincs arra, hogy a bicaj 50%-át fedezd a pályázatból, hiszen láthatóan totális átverés az egész. Ha ugyanezt egy magáncég hirdetné meg, a felügyelet seggberúgná megtévesztő hirdetésért. De fogadjuk el, jó, átbaszott az állam, megint, de azért próbáljuk meg kihasználni.
Vegyünk egy csóró kerékpárt magunknak. Tehát a "P"-jelű esetében megveszem a 260 ezres áron, amiből 90 ezret fedez az állam. 150-et fizetek egy elektromos kerékpárért. De láthattuk, hogy egy normális darab esetén már 350 ezres árral és 260 ezres önrésszel kell kalkulálnom. Mit ne mondjak, 1 teljes havi fizetés 1 kerékpárért. Egy tanár vagy egy közszolga jobb, ha nem is álmodozik ilyen luxusról, mert szívrohamot kap. A drágább, "N"-jelű kerékpár esetében a minimum 400 ezer forintos ár és 150 ezres támogatás esetén 250 ezerről indul az önrész, de egy normálisabb gép esetében már 600 ezres árról és 150 ezres támogatással számolva 450 ezres önrésszel kell számolni. Hát egy pesti irodai rabszolga többdiplomával, nyelvtudással sem keresi meg legtöbb esetben ezt a pénzt 1 hónapban, s akkor még szerencsétlen tanárok, nővérek, közszolgák (ezzel elég nagy számát lefedjük a magyar társadalomnak, csak úgy mondom...) jobb, ha nem is néznek rá ilyesmire.
Mindeközben a KSH által mért nettó átlagkereset 300 ezer forint az országban úgy, hogy a legrosszabbul keresőket és az állástalanokat nem is számolják bele. Meg még elég sok helyen ferdítenek, hogy kijöjjön ez a szám, de ezt most hagyjuk, higgyük el. Szóval másfélhavi nettó bér 1 bicikliért úgy, hogy az még államilag támogatott is... Ezt próbáld elmagyarázni egy osztráknak sírás nélkül. Jahh és mindezt úgy, hogy az állami támogatást minden esetben a lehető legnagyobb megítélhető összeggel számoltuk...
Ezt egy átlagember kevéssé engedheti meg magának, nem arról lesz szó, hogy te majd veszel egyet és elmész vele havi kétszer erre-arra kirándulni. Ez a felső-középosztály számára egy újabb lehetőség, hogy a szerencsétlenebbeken élősködjön. Aki megengedheti magának, az az állami támogatás nélkül is megengedhetné, a szegényebbje meg inkább ne is álmodozzon róla. Ez ugyanolyan lehúzás, mint az elektromos-autók pályázati lehetősége volt, amióta a vállalkozók, ügyvédek elektromos kocsival járnak. Ők, akik aztán amúgyis megengedhették volna maguknak, csak így olcsóbb volt.
Én ezt egyszerűen felháborítónak találom. Lehet, hogy te nem így vagy vele, rendben, te dolgod, de szerintem gusztustalan, mikor a gazdagabbak a szegényebbeken élősködnek.