Gombóc mondja

Gombóc mondja

Vegyünk elektromos kerékpárt!

2021. február 06. - gomboc r2r

Az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) pályázatot hirdetett ki még tavaly elektromos kerékpárok vásárlásának támogatására. A terveik szerint havonta újra és újra nyitnak meg lehetőséget pályázásra. Tök jó, nem de? Nem. Tényleg nem.

Az elmúlt időszakban ez a csodálatos lehetőség elment mellettem, de most egy kicsit jobban utánanéztem ennek az egész ügynek és azt kell mondanom, hogy az egész egy nagy kalap fos. Zsebpénz a haveroknak. Miért? Nézzük:

A pályázatban két eltérő felépítésű kerékpár-fajta van megjelölve, ami nagyjából le is fedi a lehetőségeket, tehát nem korlátoz, csak másfajta feltételeket szab meg ezeknek. Ez rossz? Nem, ez nem rossz, teljesen érthető, mivel árkategóriában eltérőek. Nem megyek bele a részletekbe, hogy mi micsoda, aki akarja, úgyis utánanéz. Az egyik a pedálszenzoros (ez az olcsóbb kategóriájú), hívjuk "P"-nek, a másik pedig a nyomatékszenzoros (ez nyilván a drágább), hívjuk "N"-nek. Mennyibe kerülnek ezek? A "P" belépőára a Decathlonnál jelenleg 260 ezer Ft, ez alatt én nem találtam semmit. Ez a belépőárú modell, de akár 400-500 ezer Ft-ba is kerülhet egy ilyen kerékpár. Az "N" belépőára 400 ezer forint, ez alatt én nem találtam, de ez tényleg a legolcsóbb modell, egy normális darab már 600-700 ezer Ft-ba kerül, míg egy felsőpolci 900 ezer Ft körül van.

Húzós árak, na de legalább van támogatás! Mondjuk... A pályázat során egyének egy darab kerékpárra kérhetnek támogatást (ez rendben is van), mely során a támogatás a kerékpár árának maximum 50%-át teheti ki. Tehát jó esetben csak a bringa árát kell kifizetni, nem hangzik rosszul. Na itt jön a buktató, ugyanis a pályázatba beépítettek egy maximálisan adható összeget ezekre. A "P"-jelű, olcsóbb bicajok esetében maximum 90 ezer Ft adható támogatásként, míg az "N"-jelű, drágább esetén maximum 150 ezer Ft. Na akkor nézzük ezt meg újra!

"P"-jelű kerékpár esetén, ha a legeslegolcsóbbat akarod megvenni, ami 260 ezer Ft, kaphatsz 90 ezer Ft támogatást, ez a teljes összeg 35%-a, maximum. Nem 50, 35%, a legolcsóbb modell esetében. Ha mondjuk kinézel egy normálisat, amit tényleg megéri megvenni, nagyjából 350 ezer Ft-os árral, a 90 ezres támogatásod már csak 25%-a az árnak, pont a fele annak, amire gondolnál.

"N"-jelű kerékpár esetében a minimum ár 400 ezer Ft, az adható támogatás 150 ezer Ft, tehát az ár 38%-a, míg egy normális 600 ezer forintos canga esetében ez már csak 25%, megint. Esélyed sincs arra, hogy a bicaj 50%-át fedezd a pályázatból, hiszen láthatóan totális átverés az egész. Ha ugyanezt egy magáncég hirdetné meg, a felügyelet seggberúgná megtévesztő hirdetésért. De fogadjuk el, jó, átbaszott az állam, megint, de azért próbáljuk meg kihasználni.

Vegyünk egy csóró kerékpárt magunknak. Tehát a "P"-jelű esetében megveszem a 260 ezres áron, amiből 90 ezret fedez az állam. 150-et fizetek egy elektromos kerékpárért. De láthattuk, hogy egy normális darab esetén már 350 ezres árral és 260 ezres önrésszel kell kalkulálnom. Mit ne mondjak, 1 teljes havi fizetés 1 kerékpárért. Egy tanár vagy egy közszolga jobb, ha nem is álmodozik ilyen luxusról, mert szívrohamot kap. A drágább, "N"-jelű kerékpár esetében a minimum 400 ezer forintos ár és 150 ezres támogatás esetén 250 ezerről indul az önrész, de egy normálisabb gép esetében már 600 ezres árról és 150 ezres támogatással számolva 450 ezres önrésszel kell számolni. Hát egy pesti irodai rabszolga többdiplomával, nyelvtudással sem keresi meg legtöbb esetben ezt a pénzt 1 hónapban, s akkor még szerencsétlen tanárok, nővérek, közszolgák (ezzel elég nagy számát lefedjük a magyar társadalomnak, csak úgy mondom...) jobb, ha nem is néznek rá ilyesmire.

Mindeközben a KSH által mért nettó átlagkereset 300 ezer forint az országban úgy, hogy a legrosszabbul keresőket és az állástalanokat nem is számolják bele. Meg még elég sok helyen ferdítenek, hogy kijöjjön ez a szám, de ezt most hagyjuk, higgyük el. Szóval másfélhavi nettó bér 1 bicikliért úgy, hogy az még államilag támogatott is... Ezt próbáld elmagyarázni egy osztráknak sírás nélkül. Jahh és mindezt úgy, hogy az állami támogatást minden esetben a lehető legnagyobb megítélhető összeggel számoltuk...

Ezt egy átlagember kevéssé engedheti meg magának, nem arról lesz szó, hogy te majd veszel egyet és elmész vele havi kétszer erre-arra kirándulni. Ez a felső-középosztály számára egy újabb lehetőség, hogy a szerencsétlenebbeken élősködjön. Aki megengedheti magának, az az állami támogatás nélkül is megengedhetné, a szegényebbje meg inkább ne is álmodozzon róla. Ez ugyanolyan lehúzás, mint az elektromos-autók pályázati lehetősége volt, amióta a vállalkozók, ügyvédek elektromos kocsival járnak. Ők, akik aztán amúgyis megengedhették volna maguknak, csak így olcsóbb volt.

Én ezt egyszerűen felháborítónak találom. Lehet, hogy te nem így vagy vele, rendben, te dolgod, de szerintem gusztustalan, mikor a gazdagabbak a szegényebbeken élősködnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr6016410800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Galahad 2021.02.06. 21:25:10

Ha ennyire felháborít, hogy az állam fedezi az elektromos kerékpár árának egy részét, akkor ne vedd igénybe a támogatást, vásárolj teljes áron, aztán nézd meg, jobban jártál-e.

gomboc r2r 2021.02.06. 21:37:09

@Sir Galahad: A szövegértelmezést valahol 4. osztályban legkésőbb el kell sajátítania az embernek. Neked ez nem sikerült.

midnight coder 2021.02.07. 10:16:12

Ez a kisebbik baj vele. Mert nincs az sehol sem elõírva, hogy neked egy hónap alatt kell biciklit venni - ez azért normál körülmények között egy 5-10 évig használható cucc. Ami azt jelenti, hogy nem ördögtõl való akár az sem, ha fél évig spórolsz rá. Senki sem háborodik fel érdekes módon azon, hogy egy autót nem lehet egy havi fizuból megvenni, nem beszélve a lakásról.

Azon már inkább el lehet gondolkodni, hogy mennyire kínos, ha a 600 ezer forintos bringád leteszed valahol, és visszafelé jövet már csak a lakatot találod meg, illetve hogy azért Pl. a mostani idõjárás mellett sem nagyon szívesen indulnék 15-20 kilométeres kirándulásra biciklivel, még akkor sem, ha elektromos. Aztán azon is, hogy a pesti forgalomban a bicaj eléggé extrém sport.

gomboc r2r 2021.02.07. 15:47:45

@midnight coder: Nyilván nem egy hónap alatt kell megvenni egy biciklit, de az, hogy egy bicikli és az átlagfizetés aránya akkora, amekkora, az egyrészt röhej, felsejlik a régi vicc: amikor a német, az angol és a magyar beszélgetnek a havi fizetésükről, hogy ki mennyit tud félrerakni és mennyiből lehet megélni, a csattanó pedig mikor a magyar azt mondja, hogy a fizetése és a megélhetése közötti különbséget pedig hogyan szedi össze, az nem érdekli az államot.

Másrészt, ha valamit támogatni akarok, akkor azt támogatom. Félárú elektromos biciklikkel vág fel a kormány, holott, amint ez látható a példából, totálisan félrevezető és irreális.
süti beállítások módosítása