Gombóc mondja

Gombóc mondja

Mi történt Gyálon a vasút körül?

2023. június 23. - gomboc r2r

Miközben az ország hatalmas problémákkal küzd, hirtelen hatalmas hír lett egy közlekedéssel kapcsolatos városi előterjesztésből. Ritka, de érthető. A kormány jelenleg minden elérhető eszközzel próbálja elterelni a figyelmet arról, hogy mekkora szarhegybe vezették bele az országot. Ezért is lett ennyire felkapva és nem véletlenül az ellenzéki polgármester nevével, holott a szomszédos város Fideszes polgármesterével egyetértésben lett kidolgozva a javaslat.

Na de miről is van szó?

Pestszentlőrinc és Gyál vezetése úgy döntött, hogy szeretnék a vasutat a településen kívül látni, ezért ennek a javaslatát készítették elő közgyűlési jóváhagyásra. Ez most azért lett fontos, mert az erre futó 142-es vasútvonal ( Bp Nyugati - Lajosmizse - Kecskemét) felújítása mára totálisan elkerülhetetlenné vált. A MÁV és a kormány eddig ignorálta, mert nem óhajtottak a térségben beruházásba kezdeni, de már annyira elképesztően szar állapotba került, hogy elkerülhetetlen lesz valamiféle beruházásba kezdeni.

Ehhez hozzá vehetjük, hogy ez a főváros agglomerációjának utolsó villamosítatlan vasútvonala, ami még így, haldokolva is komoly forgalmat generál, s optimális esetben meg tudná többszörözni a mai számokat. Illetve azt még tudni kell, hogy a MÁV dízeljárművekkel nagyon rosszul áll. Új beszerzés már 20 éve nem volt, a flotta pedig már teljesen kiöregedett és totálisan szétesett/szétrohadt. Gyakorlatilag esnek-kelnek a járművek, ezért is áldás a vasútnak, ha valamit villamosítani lehet.

347268088_815274306621262_8716826828962899844_n.jpg

A BFK elképzelése

A mostani fejleményekről

A pestszentimrei kerületi közgyűlés elé került beterjesztésre a javaslat, ami tartalmazza a városvezetés elképzelését. Ezen elképzelés szerint a vasút kikerülné Pestszentimrét és Gyált, hogy az M5-ös melletti területen haladjon el, a településeken kívül. Ez a javaslat kapott médiavisszhangot, s kapta fel mindenki, aki a közlekedéssel kapcsolatosan tartalmat gyárt. 

terkep_142_fsz.jpg

A javaslatból kivágott kép, ami kiváltotta ezt a hatalmas vihart

Többek között így tett Vitézy is, akinek minden szavát issza a sajtó, pedig nem érdemli meg, de mindegy. Szóval eme bejegyzésben beszél arról, hogy a szemét polgármesterekkel borzasztóak voltak az egyeztetések, mert azok a mocskok folyamatosan a lakosok elvárásait és érdekeit voltak képesek nézni! Hát ez felháborító! Elfogadhatatlan! Ezért természetesen képtelen volt velük egyezségre jutni és a saját baromságát tolta bele a fejlesztési elképzelésekbe, a polgármesterek által képviselt lakosok érdekeit pedig egyszerűen ignorálták. De ugye a Messiás-szindrómás szakértő úr ezt nem tudja elviselni, ezért most a városvezetőket állítja be bűnbaknak.

A városvezetők döntése érthető. Ők azt képviselik, amire a településüknek szüksége van. Vagy így, vagy úgy. Ez a beterjesztett javaslat, ami kicsapta a biztosítékot, annak a következménye, hogy a szakértő úr teljesen ignorálta az ott élők igényeit. De ezt már teljességgel megszokhattuk ezektől a Fideszes majmoktól.

Mi volt a lakók és a városvezetők elvárása?

Azt szerették volna elérni, ha a vasút a településen keresztül a földbe süllyesztve közlekedik, hogy ne vágja ketté a településeket, ezáltal ellehetetlenítve a közlekedést a városok két oldala között. Ehhez hozzájön az is, hogy a vasút közvetlenül a főút mellett halad. Tehát ha lezár a sorompó, akkor a főúton is megáll a forgalom, mert semmi nem tud keresztezni. Hiába kiabálja a szakértő úr, hogy mocskos autóslobbi, a sorompólezárás ellehetetleníti a biciklis közlekedést is, a gyalogosforgalmat is. Ahogy a buszok közlekedését is megöli, ha beáll a főútvonal, mert senki nem tudja keresztezni a vasutat, ami közvetlenül az út és a házak mellett megy. Totális dugó. Nem csak autóknak, mindenkinek. Hiszen nem csak a keresztforgalmat öli meg, hanem a párhuzamost is.

Senki semerre, ha a környékre tolja a képét egy vonat. Ez most még tolerálható, hiszen óránként 1 darab közlekedik irányonként, tehát félóránként zárnak le a sorompók mindent. De a felújítás után a tervezett követési idő akár 10 percre is csökkenne, irányonként! Magyarán 5 percenként lezárna a sorompó. Ezt azzal próbálták feloldani, hogy néhány helyen a vasút le lenne vezetve a földszint alá, hogy külön szintben tudja keresztezni az utat. De még így is a települések jelentős része lenne szinte folyamatosan elzárva bármilyen keresztezési lehetőségtől. És ezt nem voltak hajlandóak megérteni a Közlekedésguru által vezetett hivatalban. De ez még csak a legfontosabb indok...

Mi a jelenlegi helyzet?

Jelenleg a vasút a főút mellett, közvetlenül a házak közelében szeli ketté a településeket. Ezáltal szinte teljesen kettévágja azokat. Bárki, aki valaha foglalkozott a vasút szerepével egy település életében, esetleg közlekedéstervezéssel foglalkozik, vagy akár csak olyan helyen lakik, ahol ez a jelenség megtalálható, tudja nagyon jól, hogy szinte teljességgel megöli ezen településeik fejlődési lehetőségeit ez az adottság. 

Egyrészt azért, mert valahogy a vasutat keresztezni kell. Márpedig mivel a vasút veszélyes üzem, ezért azt csak rendkívül nehézkesen lehet megtenni. Minél nagyobb a forgalom azon a vasútvonalon, annál nehezebb a keresztezése és annál ritkábban van rá lehetőség. De ezen felül beszélnünk kell arról is, hogy egy ekkora település esetében, ilyen vasúti forgalom mellett, a balesetek száma is rendkívül mértékű lehet. Nap, mint nap olvashatunk róla, hogy a vonat elütött valakit, mert rosszkor keresztezte a vasutat akár gyalogosan, akár biciklivel, akár autóval. Ezeknek az előfordulását növeli a tény, hogy itt a főútvonal mellett halad a vasút (tökéletes példa erre a Gödöllői HÉV, ami ugyanezen adottságokkal miatt folyamatosan szedi az áldozatait, újabb és újabb emberek halnak meg azért, mert az ilyen undorító politikusok sajnálják erre költeni a pénzt). 

Másodsorban azért rontja a települések helyzetét, mert blokkolja a település legfontosabb területét, a főút környezetét. Oda van értelme bármilyen vállalkozást telepíteni, ahol van rá kereslet. Hol van kereslet? Ahol az emberek közlekednek. Hol közlekednek? A főúton és a vasúton. Mivel ezek pont elfoglalják a két lakóövezet közötti területet, nincs lehetőség arra, hogy komoly kereskedelmi egység jöhessen létre, ami előlendítené a települések fejlődését. Illetve a közösségi terek létrejöttét is nehezíti, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy ezek a részek pusztán alvóvárosok, az emberek csak aludni járnak haza, de nem itt élnek.

Harmadszor meg kell említenünk, hogy a vasút nem csak balesetveszélyes, de komoly zajszennyező is. Ezáltal a környékén élők életkörülményeit rettentő mértékben csökkenti és hozzájárul a várható életkoruk lerövidüléséhez is. Amennyiben a vasút lesüllyesztésre kerülne, a környéken lakók életkörülményei sokat tudnának javulni. A vasút versenyképességének a javulásával pedig a főútról is tudna levenni forgalmat, ami tovább segíthetné ezt a folyamatot. 

Negyedszer említsük meg, hogy a lesüllyesztés által a települések olyan lehetőséghez jutnának, amire régen nem volt példa. Alkalom nyílna újraszabályozni az erre haladó főutat, ezzel csökkentve az ott haladó forgalmat, csökkentve a szennyezést és zajt, illetve lehetőség nyílna például biciklis infrastruktúra építésére is a helyi közlekedéshez, esetleg kisebb parkok, közösségi terek kialakítására, amik hozzájárulnának az egészséges településképhez.

Na most, állítólag Vitézy Messiás releváns területen szerzett képesítést. Márpedig ha ez igaz, akkor ezekkel neki is találkoznia kellett a tanulmányai során. Mivel ezek sehol sem tűnnek fel a hozzászólásaiban, ezért kénytelen vagyok azt gondolni, hogy vagy nem figyelt amikor ezeket tanulták vagy egyszerűen szarik rá annak érdekében, hogy a saját igazát tolhassa keresztül bármi áron.

Mik a tények?

A tény az, hogy a városvezetők elvárása egyáltalán nem volt a valóságtól elrugaszkodott. Azt képviselték, amit képviselniük kellett annak érdekében, hogy a településük érdekeit képviseljék. A fentebbi, a településeket kikerül nyomvonal-javaslat pedig valószínűleg azért született, mert a kormány képviselője (Vitézy) baszott felfogni azt, amit neki magyaráztak. Ezért a városvezetők azt tették, amit tudtak. Nem hagytak nekik beleszólást a fejlesztésbe, ezért a kisebbik rosszat választják és inkább kikerültetik a vasúttal a települést. Miért? Mert még ez a verzió is élhetőbb, mint amit keresztülnyomott Vitézy.

Vitézy állítása szerint borzasztóan drága lenne ez az elképzelés és ezért nem lehetett belevenni a projektbe. Vizsgáljuk meg!

Mennyibe kerülne?

Először is nézzük meg, hogy miről van szó. Nagyjából 5,5 km-nyi hosszúságú beruházás (5 km plusz ráhagyás a rámpáknak).

hosszgyal.png

A kiváltandó terület tart Pestszentimre felső vasúti megállóhelytől (konkrétan kicsit kintebbtől, a Vasút utca utáni területet érdemes meghagyni a Külső kerületi körút folytatása érdekében) egészen Gyál vasútállomás bejáratáig.

imre_kezdeti_pont.png

Pestszentimre felső, mellette a Vasút utca. Ezenkívül láthatjuk a Külső kerületi körút bekötését pirossal, aminek a reményleges folytatása miatt az alagutat még korábban el kell kezdeni, valahol a sárga nyíllal megjelölt terület környékén.

gyalvege.png

A beavatkozási terület vége Gyál vasútállomás bejáratánál, a Kisfaludy utca átkelőjénél pirossal jelölve. Ezután már kezdődhet a rámpa és visszatérhet a vasút a felszínre. A Bem József utcánál pedig közúti aluljárót lehet létesíteni, van rá hely.

Ezen a szakaszon megtalálható Pestszentimre felső, Pestszentimre és Gyál felső vasúti megállók.

Az elképzelt optimális állapot létrehozásához a vasútvonal lesüllyesztésre kerülne, kétvágányúsítva lenne és villamosítva. Mindhárom említett megálló a földfelszín alatt kerülne kialakításra komolyabb beruházás nélkül, a peronok a metrómegállókhoz hasonlóan kialakítva.

A terület meg van hozzá, hogy könnyedén kialakításra kerülhessen az egész a jelenlegi nyomvonalat követve. Felette pedig akár bicikliutat, közösségi teret is ki lehetne alakítani vagy akár egy nyüzsgő, elnyúló városközpontot.

A költségek megbecsüléséhez igénybe vettem egy nyilvánosan elérhető segédeszközt, ami hasonló projektek végleges költségadatait felhasználva készít egy becslést. 

tunnelcost.png

Itt azt láthatjuk, hogy a program úgy számolt, hogy 1 darab alagút esetében 65,8 millió euró lenne a bekerülési költség. Mi kétvágányosat szeretnénk, megduplázzuk, így kapunk 132 milliót. (A becslés miatt bizonyos dolgok csökkentenének rajta, bizonyos dolgok növelnének, de ezt most kihagyjuk terjedelmi okok miatt.) Az 380 Ft-os euróárfolyammal számolva 50 milliárd Ft. Km-enként 9 milliárd Ft környéke. Jelenleg síkegyenes terepen 4,5 milliárd Ft-os áron dolgoznak a 150-es, kelebiai vasútvonalon és a BMW-gyárhoz kapcsolódó vasútvonalon is. De 1 km autópálya is ugyanennyibe kerül. A Székesfehérváron épülő Alba Aréna jelenleg 46 milliárd Ft-os bekerülési költségnél tart és még nincs kész... Aztán érdemes összevetni a két projekt hasznosságát...

De itt jegyezzük meg, hogy ha a Vitézy-féle terv kerülne kivitelezésre, ahol hullámvasutazna a vasút kiépítése, mert nagyrészt felszínen haladna, de bizonyos kereszteződések miatt le lenne süllyesztve, akkor azt láthatjuk, hogy nem lehetne olyan sokat spórolni az egésszel, talán csak 15 milliárd Ft-ot. Ami egyrészt nem nagy költség egy hatalmas vasúti beruházás esetében, másrészt pedig össze nem vethető a környéken lakók életére gyakorolt negatív hatások költségével.

Megállapítás

Láthatjuk, hogy igazából elhanyagolható összegből olyan, nyugat-európai szintű megoldást lehetne létrehozni, ami mindenkinek csak jó lenne, de bizonyos emberek egója és hübrisze megakadályozza ezt. De nyugodtan meg lehet kérdezni egy európai ország közlekedési szakértőit, hogy egy vasúti beruházás esetén 40 millió euró (a 15 milliárd Ft) tényleg hatalmas áldozatnak számít-e. Súgok. Nem. Csak itthon spórol az állam bármin, ami tényleg jó dolog lenne a lakosság számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr1118151690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.06.26. 11:19:17

Nem esett szó róla, pedig olcsóbb lenne, mint az alagút: mi lenne, ha a vasút nem hullámvasutazna, nem kéregvasutazna, hanem egyszerűen egy bevágásban futna? Olcsóbb lenne, a területfoglalása közel azonos és ha szükséges, még utólag is lehetséges befedni.

gomboc r2r 2023.07.09. 18:18:07

@Balogh Zsolt: Szerintem a felsővezeték miatt ez nem lehetséges. Gyakorlatilag ugyanúgy életveszélyes helyzetet teremtene, mint ami most van. Ennyire közel a lakott területekhez kénytelen vagy lefedni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.07.10. 17:21:05

@gomboc r2r: Sehogy sem érnéd el a felsővezetéket oldalról, még ott is méterekről beszélünk. De a bevágást amúgy is egy kis kerítéssel illene elkeríteni.

gomboc r2r 2023.07.10. 21:34:39

@Balogh Zsolt: Arra gondolsz, hogy V-alakú bevágásban? Szerintem arra nincsen hely jó részén a vonalnak. Illetve nem igazán olcsóbb. Azt folyamatosan gondozni, felügyelni (rendkívül közeliek a házak, megcsúszhatnak), plusz akkor ugyanúgy kettévágná a települést, csak még több területet veszítenének. Illetve ne felejtsük, hogy ott vannak a megállók is, amik ebben az esetben még szélesebbek lennének, még nagyobb lyukat verve a két oldal közé. Ha lefedjük, akkor legalább a terület hasznosítható kerékpárútként, sétányként, ilyesmi. Ez konkrétan a települések közepe, ellehetetleníteni ugyanúgy a két oldalt, mintha a felszínen épül. Sőt, a V-alak miatt még sokkal szélesebben.
süti beállítások módosítása