Gombóc mondja

Gombóc mondja

A legyőzhetetlen 400 méter!

2019. február 24. - gomboc r2r

Talán már ti is olvastatok róla, hogy megújul a fővárosi Podmaniczky tér, jobban ismerve Arany János utca metrómegálló és környéke. "Szerencsére" a fővárostól teljesen függetlenül, így még véletlenül sem kellett aggódni olyan dolgok miatt, mint hogy hogyan illeszkedik a főváros elképzelt jövőképébe. Éppen ezért a megújulás problémákat hoz.

Félreértés ne essék, nagyon örülök, hogy megújul, hiszen alaposan ráfért már a térre valami hangulat, egységes kép, de legalábbis valami törődés. Ha minden úgy alakul, ahogy a látványtervek ígérik, egy nagyon jó teret kaphatnak a fővárosiak, ahol tényleg élmény lesz járni és nem csak az aszfaltsivatagot lehet majd látni. Jó irányúak a fejlesztések, a zöldterület növelése, az autóforgalom korlátozása, a gyalogosforgalom számára nyitott részek, kellemes hangulattal.

A tér a tervezett felfrissítés után. (Kép: welovebudapest.com)

A probléma abból fakad, hogy rendkívül rossz időben történik ez a fejlesztés, ütemtelenül a környezetére. Elég sok problémát generál, melyet a fővárosnak meg kell oldania. Az egyik és legfontosabb probléma, hogy a teret körüljárva végállomásoznak jelenleg a trolibuszok, melyek a felújítás után kiszorulnak innen, ezért megoldást kell találni a végállomásoztatásukra. Ráadásul úgy, hogy a trolibuszoknak itt pihenőt is kell tudni biztosítani, mivel itt van a sofőröknek szánt pihenőhelyiség. A 73-as esetében még nem lenne komoly probléma, ha a Keletinél lennének kiadva a pihenők, mert több busznak is ott a végállomása, de a 72-es esetében arról kell beszélnünk, hogy a Hermina úton nincs semmi lehetőség, így csak itt tudnak pihenni. A trolikra még később visszatérünk.

A második probléma a tér felújításának időzítésével annak elhelyezkedése. Ugyanis pont a Deák tér és a Nyugati Pályaudvar között terül el, amelyet a Bajcsy-Zsilinszky út köt össze. Erről pedig tudni kell, hogy elérkezik ennek a teljes megújulása nagyon hamarosan. Mint azt tudjuk, a Kiskörút megújult a Deák térig, a villamosvégállomás pedig úgy épült meg, hogy könnyen folytatni lehessen a Bajcsyn és össze lehessen kötni azt a Lehel térnél végállomásozó villamosokkal. Erre óriási igény lenne, melyet bármelyik nap megfigyelhetünk, de a 3-as metró felújítása során is rendkívül hasznos lett volna. 

Már többször szóba került, a városfejlesztési tervekben is benne van, az egyetlen probléma a Nagykörút keresztezése és a Nyugati felüljáró. Ennek a lebontásáról is többször esett már szó, de sajnos mindig csak ígéreteknek lehetünk tanúi, ahogy azt a jelenlegi kormányzattól megszokhattuk. A Bajcsy megújulása során pedig átépítenék az utat és új forgalmi rendre is szükség lenne a középen vezetett villamosok miatt. Éppen ezért most ott vagyunk, hogy valamit kezdeni kellene a trolibuszokkal a tér atépítése miatt, de mivel lassan-lassan csak megérik a Bajcsy megújulása, igazából nincs értelme pénzt beleölni a trolik jelenlegi fejlesztésébe. Na nem mintha a fővárosnak lenne bármi elkölthető pénze... (De azért itt írtam már erről és itt a folytatásáról.)

Tehát az Arany János utca és a Deák tér közötti 400 méter legyőzhetetlennek tűnik, márpedig ez kellene ahhoz, hogy a járművek ne a város főterének tőszomszédságában végállomásozzanak... Ez nagyjából 1 km-nyi felsővezetéknek felel meg. DE! A főváros egyre több olyan trolibusszal rendelkezik, amelyik képes a vezeték nélküli közlekedésre. Általában nem támogatom a vezeték nélküli működés napi rutinná tételét, mert az akkumulátorokat nagyon megviseli, de itt pont erősen szükség lenne rá. 

Ez ugyanis nem állapot. Már régen ki kellett volna érniük a Deák térre. (Kép: BKK.hu)

Nem elég, hogy jelenleg is viseli a terület a 3-as metró pótlása miatti terhelést, a trolibuszokat és utasaikat még külön szivatják. A Deák téren a trolibuszok használhatnák a Városháza előtti buszmegállót és a Zsinagógánál könnyen vissza tudnának fordulni, vagy végállomásozhatnának a Várba közlekedő busz megállójánál és körbejárva a teret vissza tudnának jutni a Bajcsyra. Sőt, akár megosztva is lehetne. Az egyik troli itt, a másik ott végállomásozna, eloszlatva a terhelést. A Podmaniczky tértől a Deákig amúgyis ki van már alakítva egy buszsáv, azt könnyen tudnák használni és minimális beruházással jelentősen lehetne javítani az utaskomfortot.

Gyakorlatilag nem kerülne semmibe, mégis sokat érne a hálózat szempontjából. Sokan úgy vannak vele, hogy a trolibuszokat össze kellene kötni a 83-assal a 9-es busz kiváltására, de én ezt ellenzem, s a fenti linken, vagy itt tudtok róla olvasni.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr5914632420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.02.24. 12:25:19

A pesti városvezetés tehetségét ismerve a Bajcsy felújítás miatti lezárása vagy egybeesik majd a 3-as metró középső szakaszának lezárásával vagy nem történik meg a következő 4-5 évben.
Abban is biztos vagyok, hogy nem lesz ilyen zöld a Podmaniczky tér és park helyett lesz még díszkő és fa helyett kövön álló virágláda...

gomboc r2r 2019.02.24. 18:30:06

@Online Távmunkás: Nincs köztünk véleménykülönbség.
süti beállítások módosítása