A Nagykörútról írt bejegyzés kapcsán gondolkodtam el, hogy ha az ember igazából sétálni akarna a Belvárosban, nincs is hol. Akármerre megyünk, mindenhol autókba botlunk, koszba, büdös levegőbe. Nem lehet előle elmenekülni. Hiába mész fel a Várba, az is tele van. Autóval, taxival, busszal, állami autókkal.
Elmész a Városligetbe, nem tudsz hol sétálni, mert minden oldalról óriási forgalmú utak határolják, emellett még ketté is vágja az M3-asra menő forgalom. Mellesleg jó részén autók parkolnak, zöldfelület nem igazán maradt, csak beton, meg zaj. Andrássy úton sem lehet sétálni, városi autópálya 6 sávval.
Belvárosban hova mész? Elkészült Budapest új főutcája, de azon kívül, hogy teleszórták karókkal, meg kicsit szélesítettek a járdán, enyhén csillapítottak a forgalmon, s ennyi. Mellesleg azok a díszkövek, amiket leraktak, nem igazán bírják a forgalmat. Érdemes megnézni a Deák térnél, hogy néznek ki. Marad a Deák Ferenc utca, meg a Váci utca. Nem sok, kétszer végig lehet rajta sétálni, de utána unalmassá tud válni. A minőséget kereső turistákat nem fogja vonzani, csak a bulizókat.
Szükség lenne egy egységes sétálórészre a városban, amit nem lehet egyszerre letudni, különben nem fognak visszajárni ide a külföldiek, mert letudják a kötelezőket, aztán néznek egy másik helyet. A fürdők sem fogják örökké csalogatni őket, valami más is kell. Egy kiterjedt sétaútvonal, ami a látnivalókat nem kerüli el, a Belváros jó részén van, s képes vonzani a külföldieket.
De mégis mit kellene csinálni? - A Vár
Először is rendesen lekorlátozni a forgalmat a Vár területén. Az egyik legrégebbi és leginkább védendő kincsünknek számít a Vár területe, régi épületekkel, alagutakkal, óriási turisztikai szereppel, amit nem használunk ki eléggé. Ráadásul feleslegesen terheljük súlyos járművekkel, mikor már eleve kitűnő közlekedési kapcsolattal rendelkezik a Várbusz (már 16-os) miatt. Két metróhoz is el lehet jutni rövid idő alatt. Ideje lenne a Várnegyedből végleg kitiltani minden gépjárművet, csak a BKK buszait beengedni. Főleg most, hogy 1 éven belül lecserélik az oda közlekedő buszokat, s jönnek az új, kényelmes, modern járművek. Így lehetne egy nyugodt, csendes, tiszta, negyedet létrehozni.
Tudom, ilyenkor jön, hogy mégis mit csináljunk az autókkal, hova tegyük őket. A Váron kívül épített parkolóházakba. Már megígértem, hogy megírom a parkolóházas posztot, egyszer majd el jön az ideje. Két helyszínt néztem ki:
Ez az egyik, nem messze a bejárattól, akár gyalog, akár busszal innen már könnyen megközelíthető a Vár teljes területe.
Itt akár a turistabuszoknak is meg lehetne csinálni a parkolót az autóké mellett, a felszínen pedig megújult park lehetne.
Lánchíd
Egyre több városban terjed a gondolat, hogy gyalogoshíd szerepeljen a turisztikai látványosságok között. Legutóbb Londont hozták szóba egy új építésével, de már nálunk is felvetődött a gondolat egyszer-kétszer. De az új híd építése helyett egy régit is le lehet zárni a forgalom elől. Ha már lúd, legyen kövér! Legyen a legrégebbi, ami az egyik legjobb helyen elhelyezkedő híd Budapesten. Kitűnő kilátást biztosítana mind a Várra, mind a budai hegyekre, illetve a pesti rakpart legszebb részeire. Ha végre kapna egy jól kinéző éjszakai világítást, nagy élmény lehetne nem csak az idelátogató turistáknak, de nekünk is.
Mivel szűk híd, a forgalma nem olyan nagy, az autók az idő nagy részében úgy is dugóban állnak rajta, tehát időveszteséget nem okozna nekik a kerülés. Ha ez az útvonal le lenne zárva, az jelentős forgalomcsillapítással hatna a Belváros nagy részére. A Széchenyi térre, a József Attila utcára, a Deák tér környékére, az Andrássy útra, amit amúgy is csillapítani kell, mert a város és a turizmus szíveként feleslegesen nagy forgalmat bonyolít, mikor tömegközlekedéssel kitűnően kiszolgált területről beszélünk. Ezzel a lépéssel pedig talán megszűnnének a folyamatos dugók az Alagútban is.
Folyosó
Gondoljunk bele, hogy elindulnánk a Várból gyalog, s a Lánchídon keresztül menve eljutnánk a Széchenyi István térre, onnan a Zrínyi utcán eljuthatnánk a Bazilikáig. Összefüggő folyosót alkotna a városban. A Hercegprímás utcát is teljesen sétálóutcává alakítva be lehetne vonni a Deák teret ebbe a folyosóba, amely csatlakozik a József Nádor térhez, majd ott van a Vörösmarty tér, s a Váci utca egészen a Fővám térig.